Sökning: "Kommunikation i grundsärskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 131 uppsatser innehållade orden Kommunikation i grundsärskolan.

  1. 21. Lärares uppfattning om att undervisa elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i grundskolan år 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jonas Schyllert; Petra Yousefi; [2021]
    Nyckelord :inkludering av elever med intellektuell funktionsnedsättning; lärares attityder; lärarens kunskap; relationellt och kategoriskt perspektiv; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka lärares föreställningar om undervisning av elever med lindrig intellektuell funktionsnedsättning i förskoleklass och i år 7-9. I vår strävan efter att förstå och studera föreställningar har vi valt en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER

  2. 22. Grundsärskola i förändring : Intervjustudie rörande regeringens förändringsarbete för att höja kvaliteten i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Signe Wallinder; Katarina Åhl; [2021]
    Nyckelord :Grundsärskola; grundskola; förändring; inkludering; kunskapsutveckling; samverkan; förutsättningar och behov.;

    Sammanfattning : I regeringens förslag till förändringar (SOU 2021:11) för att höja kvaliteten i särskolan presenteras hur grundsärskolan och grundskolan ska komma att bli allt mer likvärdiga varandra. Med bland annat justerade timplaner, mer lika kursplaner och tydligare riktlinjer för samverkan mellan lärare i de olika skolformerna ska grundsärskolan stärkas och olikheterna mellan skolformerna ska minskas. LÄS MER

  3. 23. Kunskap och omsorg går hand i hand : En kvalitativ studie hur lärare kan skapa möjligheter för lärande i grundsärskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Johanna Lundberg; Marika Lundgren; [2021]
    Nyckelord :delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; KoRP; kunskapsutveckling; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Kritik har riktats mot att grundsärskolan har ett för stort omsorgsfokus i förhållande till kunskapsutveckling i undervisningen. Tidigare forskning har belyst en kunskapslucka i hur undervisningen utformas i grundsärskolan inriktning ämnesområden. LÄS MER

  4. 24. Formativ bedömning. En kontinuerlig bedömningsprocess som stärker lärandet : En studie i lärares arbetssätt och tankar kring formativ bedömning i grundsärskolans inriktning ämnesområden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Ulrica Johansson; Linda Lövgren; [2021]
    Nyckelord :formativ bedömning; intellektuell funktionsnedsättning; sociokulturellt lärande; kollegialt lärande; kommunikation;

    Sammanfattning : Formativ bedömning har successivt implementerats i den svenska skolan. För att eleverna ska få möjlighet att gå vidare i sitt lärande och sin utveckling är vikten av kontinuerlig bedömning av kunskaper stor. LÄS MER

  5. 25. Kommunikativa aktiviteter hos elever med annan språklig bakgrund En kvalitativ studie inom grundsärskolans ämnesområden

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Pernilla Lundberg; Priya Mohlén Wendel; [2020-02-25]
    Nyckelord :Intellektuell funktionsnedsättning; grundsärskola; ämnesområden modersmål; första- och andraspråk; flerspråkighet; kommunikation; interaktion; AKK;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna uppsats var att studera interaktioner där grundsärskoleelever med annan språklig bakgrund än svenska deltar. Studiens inriktning var på elevens kommunikation och hur pedagoger ger eleven möjligheter och verktyg till kommunicerande. LÄS MER