Sökning: "Kommunikation inom fotbollen"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Kommunikation inom fotbollen.
1. Fotbollsagenter inom svensk fotboll - trovärdiga eller tvivelaktiga? : En fenomenografisk studie om fotbollsagenternas legitimitet och etiska handlingar utifrån fotbollsspelares, fotbollsagenternas och det Svenska Fotbollförbundets perspektiv
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : Fotbollsagenter har verkat inom fotboll under en längre tid. Deras avsikt är att representera spelare och klubbar i spelarövergångar och kontraktsförhandlingar. När fotbollen gick över från amatörism till professionellt utövande växte branschen och utvecklingen har över tid blivit allt större. LÄS MER
2. Medialisering av Allsvenskan - en konsekvens av covid-19? : En kvalitativ studie om mediers ökade inflytelse i svensk elitfotboll
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Hur resonerar allsvenska klubbar om medialiseringens inflytelse och vilken roll har covid-19spelat i den utvecklingen? Ur ett konstruktivistiskt perspektiv har jag utfört kvalitativa intervjuermed kommunikationsansvariga från sju olika allsvenska klubbar. Med ett institutionellt teoretisktperspektiv söker studien belysa medialiseringens inflytelse på svensk elitfotboll i en covid-19kontext. LÄS MER
3. “Att titta fotboll på tv är det värsta jag vet” : - En etnografisk studie om den ökande medialiseringen inom fotbollen
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : I den här uppsatsen har vi undersökt fotbollsfansens egna upplevelser under den ökade medialiseringen, som är en process som påskyndats under den pågående pandemin. Vi har genom etnografiska metoder, där halvstrukturerade livsvärldsintervjuer och etnografiska observationer har varit centrala, försökt uppbringa kunskap kring hur individens egna upplevelser och engagemang förändrats under en tid av ökad medialisering. LÄS MER
4. Idrottsledarnas betydelse i föreningsidrotten : En kvalitativ studie om hur idrottsledare arbetar för att skapa en positiv idrottsmiljö
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Det övergripande syftet med studien var att undersöka hur idrottsledare bedriver sin verksamhet för att få barn och ungdomar att stanna kvar i föreningsidrotten. För att kunna besvara på detta har vi fokuserat på att undersöka hur idrottsledare skapar en positiv idrottsmiljö. LÄS MER
5. The English Game : en undersökning av fotbollen ur ett klassperspektiv
L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medierSammanfattning : Fotbollen är en av världens absolut största populärkulturella fenomen vad gäller allt från fritidsintresse till en global industri med mängder av stora ekonomiska investeringar. Således finns mer intressanta aspekter av fotbollen än enbart det rent sportsliga utövandet att undersöka inom samhällsvetenskapen. LÄS MER