Sökning: "Kommunikation med server"

Visar resultat 1 - 5 av 136 uppsatser innehållade orden Kommunikation med server.

  1. 1. Benchmarking the request throughput of conventional API calls and gRPC : A Comparative Study of REST and gRPC

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Johan Berg; Daniel Mebrahtu Redi; [2023]
    Nyckelord :REST; gRPC; JSON; Protocol Buffers; API; HTTP; Benchmark; Performance; Microservices; Network Communication; REST; gRPC; JSON; Protocol Buffers; API; HTTP; Benchmark; Prestanda; Mikrotjänster; Nätverkskommunikation;

    Sammanfattning : As the demand for better and faster applications increase every year, so does the demand for new communication systems between computers. Today, a common method for computers and software systems to exchange information is the use of REST APIs, but there are cases where more efficient solutions are needed. In such cases, RPC can provide a solution. LÄS MER

  2. 2. Evaluation of Using the WebRTC Protocol as a Fully Distributed System : Measure, benchmark, and evaluate the performance of the WebRTC protocol

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)

    Författare :Mryam Teklya Suyum; [2023]
    Nyckelord :Distributed Systems; WebRTC; WebSocket; HTTPS; Signaling Server; Peer-to-Peer Communication; RTP; RTCPeerConnection API; Performance Analysis; Latency RTT; Jitter; Packet Loss; Distribuerade system; WebRTC; WebSocket; HTTPS; signalserver; peer-to-peer-kommunikation; RTP; RTCPeerConnection API; prestandaanalys; latens RTT; jitter; paketförlust;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att och utvärdera undersöka analysera och utvärdera prestandan hos WebRTC-protokollet, samt att utveckla en webbaserad klient med hjälp av JavaScript för distribuerade system och demonstrera protokollets användbarhet i ett verkligt scenario. Studien inkluderade användning av olika verktyg och bibliotek, såsom Socket. LÄS MER

  3. 3. Offloading Workloads from CPU of Multiplayer Game Server to FPGA : SmartNIC implementation with UDP Communication

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Junwen Bao; [2022]
    Nyckelord :FPGA; UDP; Multiple-connection Server; Network Communication; Integrated Circuit Design; FPGA; UDP; server med flera anslutningar; nätverkskommunikation; Integrerad kretsdesign;

    Sammanfattning : For multiplayer games, the performance of the server’s Central Processing Unit (CPU) is the main factor that limits the number of players on the server at the same time. Compared with the CPU, the Field-Programmable Gate Array (FPGA) architecture has no instructions set and no shared memory. LÄS MER

  4. 4. A Web Application for Wildfire Spread Prediction and Visualisation in Sweden Using Geospatial Data and Technology

    Master-uppsats, KTH/Geoinformatik

    Författare :Micael Makenzius; Jonas Bylerius; [2022]
    Nyckelord :Prometheus; wildfire progression; real-time; python; Django; google earth engine; Mapbox GL JS; web-application; Prometheus; skogsbrands simulering; realtid; python; Django; google earth engine; Mapbox GL JS; webbapplikation;

    Sammanfattning : Skogsbränder är kraftfulla naturfenomen kapabla att åstakomma omfattande skada över stora ytor och medföra omfattande kostnader för sammhället både humanitärt, ekonomiskt och miljömässigt. Det finns därför ett starkt incitament att övervaka och förutspå skogsbränders utveckling och spridning. LÄS MER

  5. 5. Tredimensionell händelse- och kartvisualisering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Maya Henriksson Björklund; Filip Josefsson; Daniel Kouznetsov; Tony Lindbom; Simon Magnusson; Viktor Norgren; Gustav Peterberg; Anna Zhao; [2022]
    Nyckelord :Datavetenskap; Programvaruteknik; Programvaruutveckling;

    Sammanfattning : Följande rapport beskriver implementationen av projektet Smart City, ett system som visuellt representerar händelser i realtid i Linköping. Dessa händelser hämtades från öppna datakällor som exempelvis Polisen och SMHI. Händelserna representerades på en tredimensionell karta över staden. LÄS MER