Sökning: "Kommunikation mellan chefer och anställda"

Visar resultat 1 - 5 av 68 uppsatser innehållade orden Kommunikation mellan chefer och anställda.

  1. 1. Arbetsrelationen i en postpandemisk miljö : En kvalitativ studie om förändrade vanor och arbetsrutiner kopplat till distansarbete samt dess påverkan på relationen mellan chef och anställd

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Nelli Felländer; Vilma Svärdberg; [2024]
    Nyckelord :chef-anställd; arbetsrelation; det psykologiska kontraktet; hybridarbete; institutionell förändring; postpandemiska förändringar;

    Sammanfattning : COVID-19 har lett till nya rutiner och preferenser för arbetets utförande och syftet med denna uppsats är undersöka om dessa blivit bestående och på vilket sätt det påverkat relationen mellan chef och anställd i en postpandemisk miljö. Studien bygger på intervjuer med tre chefer och tre anställda inom ett företag som till följd av pandemin förändrat sina arbetsrutiner till mer distansarbete. LÄS MER

  2. 2. Den stressiga arbetsmiljön : Chefers stressförebyggande arbetsmiljöarbete

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningssociologi

    Författare :Miranda Loberg Nelisse; Madeleine Östergren; [2024]
    Nyckelord :Mangers; employee responsibility; work environment management; work environment; stress; chefer; personalansvar; arbetsmiljöarbete; arbetsmiljö; stress;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur chefer med personalansvar arbetar med arbetsmiljöfrågor för att förebygga och hantera stress på arbetsplatsen. Studien använder en kvalitativ metod med semi-strukturerade intervjuer. Totalt genomfördes 7 intervjuer med 7 olika chefer med personalansvar. Samtliga intervjuer spelades in. LÄS MER

  3. 3. Praktiska tillämpningar av hållbart ledarskap  inom en organisation i logistikbranschen : En kvalitativ undersökning av hur hållbart ledarskap används inom en organisation i praktiken

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Lovisa Zederfeldt; Amanda Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Sustainability; sustainable leadership; leadership idea; organization; translation; ideas; interpretation.; Hållbarhet; hållbart ledarskap; ledarskapsidé; organisation; översättning; idéer; tolkande.;

    Sammanfattning : I takt med nya förhållningsätt och organisatoriska krav, förväntas ett ansvarstagande av organisationer gällande den hållbara utvecklingen. Nya idéer uppstår, översätts och fastställs inom det organisatoriska sammanhanget för att upprätthålla ett hållbarhetsarbete. LÄS MER

  4. 4. Ger hybridarbete det bästa av två världar? : En fallstudie om ledarskapsstrategier för att gifta ihop effektivitet och välmående

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Linnéa Stålnacke; Erika Johansson; [2023]
    Nyckelord :transformative leadership; situationally adapted leadership; hybrid workplace; remote work; open office landscape; communication; trust; social support; transformativt ledarskap; situationsanpassat ledarskap; hybrid arbetsplats; distansarbete; öppna kontorslandskap; kommunikation; förtroende; socialt stöd;

    Sammanfattning : Problembakgrund: Covid-19 innebar att många företag blev tvingade till att införa arbete på distans. Kontorslandskapen ekade tomma och många chefer stod inför en stor utmaning – att leda på distans. LÄS MER

  5. 5. Att leda i en hybrid arbetsplatskontext : Chefers utmaningar vid hybridarbete

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Vesa Shala; Fatbardha Shala; [2023]
    Nyckelord :Hybrid work; communication; efficiency; cohesion; technology; work-life balance; Hybridarbete; kommunikation; effektivitet; sammanhållning; teknologi; work-life balance;

    Sammanfattning : Bakgrund: Studien handlar om hur hybridarbete har påverkat arbetet på lokala bankkontor i Sverige under de senaste åren och chefers roll i att anpassa sig till denna förändring. Hybridarbete definieras som en flexibel arbetsform där anställda kan arbeta både på distans och på plats på kontoret. LÄS MER