Sökning: "Kommunikation mellan vårdgivare"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden Kommunikation mellan vårdgivare.

  1. 1. Personers upplevelse av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt : En litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Tim Roswall; Carolina Mäki; [2024]
    Nyckelord :Hjärtinfarkt; upplevelser; Rehabilitering; Sjuksköterskors roll; Kvalitativ innehållsanalys; Litteraturstudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Hjärtinfarkt är en av de ledande dödsorsakerna i landet. Trots medicinska framsteg och minskade riskfaktorer kvarstår stora utmaningar. Syfte: Syftet med denna litteraturstudie var att beskriva personers upplevelser av tiden efter utskrivning från sjukhus efter att ha drabbats av en hjärtinfarkt. LÄS MER

  2. 2. Upplevelse av konst i vårdmiljö : en litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Sophiahemmet Högskola

    Författare :Claudia Jonas; [2023]
    Nyckelord :Art; Hospital Environment; Paintings; Patient Experience; Photographs; Fotografier; Konst; Målningar; Patientupplevelse; Sjukhusmiljö;

    Sammanfattning : Bakgrund   Sjukhusmiljöer karaktäriseras ofta som kalla och opersonliga, med begränsat utrymme för mellanmänskliga möten. En av sjuksköterskans kärnkompetenser är personcentrerad vård där konst kan användas som främjande redskap i mötet med patienten. LÄS MER

  3. 3. Synpunkter och klagomål från patient och närstående till vårdgivare via en e-tjänst : eHälsa som bidrar till kvalitetsförbättring och ökad patientsäkerhet

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medicin och optometri (MEO)

    Författare :Pernilla Turunen Olsson; [2023]
    Nyckelord :Patient complaints; patient safety; eHealth; health informatics; interpersonal skills; HCAT; Patientklagomål; patientsäkerhet; eHälsa; hälsoinformatik; bemötande; HCAT;

    Sammanfattning : Bakgrund: Nya bestämmelser för klagomålshantering togs i bruk 2018 med syfte att stärka patienternas ställning och utveckla det systematiska arbetet med patientsäkerhet. En patient kan rapportera synpunkter och klagomål direkt till sin vårdgivare som är skyldig att ta emot ärendet och utreda vad som har hänt och vidta åtgärder. LÄS MER

  4. 4. Språkbarriärer i vården : Patienters erfarenheter av vårdmöten när ett gemensamt språk saknas

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för vårdvetenskap

    Författare :Alper Demirkiran; [2023]
    Nyckelord :Communication; Healthcare professionals; Language barriers; Patient experience; Kommunikation; Patientupplevelse; Språkbarriärer; Vårdpersonal;

    Sammanfattning : Bakgrund: Med en ökad globalisering uppstår det allt mer språkbarriärer mellan vårdgivare och vårdtagare i vården då det gemensamma språket inte talas. Syfte: Syftet var att beskriva patienters upplevelser av språkbarriärer i vården. LÄS MER

  5. 5. Främre korsbandsruptur - Patienters upplevelse kring vårdprocessen i det preoperativa skedet : En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Agnes Andersson; Eddie Runsten Fitz; Oskar Gannholm Johansson; [2023]
    Nyckelord :Främre korsbandsskada; främre korsbandsrekonstruktion; patientfokuserad vård; kommunikation; copingstrategier;

    Sammanfattning : Sammanfattning Bakgrund: En skada på det främre korsbandet (ACL) är relativt vanligt och kan ha betydande fysiska och känslomässiga effekter på patienter. Ungefär hälften av patienter med en ACL-skada genomgår en rekonstruktion (ACLR). LÄS MER