Sökning: "Kommunikationsbranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade ordet Kommunikationsbranschen.

  1. 1. Svenska kapitalmarknadens reaktion vid implementeringen av IFRS 15 : En kvantitativ studie med fokus på resultatkvalitet och informationsasymmetri

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emil Jäger; Arvin Hoseyni; [2023]
    Nyckelord :IFRS 15; Resultatkvalitet; Informationsasymmetri; Intäktsredovisning; Kapitalmarknad; Eventstudie;

    Sammanfattning : Studien undersöker huruvida aktörer på den svenska kapitalmarknaden förstår att resultatkvalitet ökat och informationsasymmetrin minskat med implementeringen av IFRS 15 vilket ska leda till en positiv reaktion på kapitalmarknaden. Genom en eventstudie analyseras kapitalmarknadens reaktion vid publicering av den första kvartalsrapporten 2018. LÄS MER

  2. 2. Morgondagens kommunikation i dag : Chat GPT och den AI-faciliterade skrivprocessen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jakob Pettersson Svärd; [2023]
    Nyckelord :Naturligt språk; Chat GPT; maskininlärning; AI-faciliterad skrivprocess; skrivprocess; skrivande; skriva; chatbotskrivande; chatbot; artificiell intelligens; språk; svenska; kommunikation; kommunikatör; AI-skrivande; AI; skrivteori; skrivforskning; chatbot; språkmodell;

    Sammanfattning : Den föreliggande studiens syfte är att undersöka hur kommunikatörer som skriver på svenska uppfattar att generativa AI-tjänster som Chat GPT påverkar skrivprocessen. Dessutom syftar studien till att undersöka vilka eventuella språkliga följder som AI-skrivande för med sig. LÄS MER

  3. 3. The Home Office, A New Perspective on Workstation Design

    Master-uppsats, Lunds universitet/Innovation

    Författare :Johan Rogberg; [2021]
    Nyckelord :Workstation; Home office; Office furniture design; Covid-19; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The development of office furniture design has been stagnant while digital technology has changed drastically over the last decades. There is a need for a new approach in order to bring the design of the office workstation into the future, which this thesis sets out to contribute to. LÄS MER

  4. 4. Skomakarens barn i kommunikationsbranschen : En kvalitativ studie om relationsskapande i sociala medier genom strategisk kommunikation för byråer i kommunikationsbranschen.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ida Funeland; Lisa Johansson; [2021]
    Nyckelord :strategic communication; relationship building; social media; communications industry; practitioners; strategisk kommunikation; relationsskapande; sociala medier; kommunikationsbranschen; praktiker;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en djupare förståelse för hur utvalda praktiker i kommunikationsbranschen i Karlstad upplever anpassningen av sociala medier och dess roll för relationsskapande genom strategisk kommunikation.  Huvudfrågeställning: Hur upplever de utvalda praktikerna i den bransch som borde vara i framkant inom kommunikation anpassningen av det strategiska skiftet som sociala medier medfört?  o Hur upplever praktikerna sociala mediers roll i den strategiska kommunikationen för relationsskapande?o Hur kan praktikernas upplevelser av relationsskapande genom sociala medier som kommunikationsväg förklaras genom Social Information Processing Theory?o Hur kan praktikernas upplevelser av relationsskapande genom sociala medier som strategisk kommunikation förklaras genom Relationship Cultivation Strategies? Teorier: Social Information Processing, Relationship Cultivation  Metod: I denna studie har vi använt oss av metoden kvalitativa intervjuer och genomfört undersökningen på nio praktiker verkande i byråer inom kommunikationsbranschen. LÄS MER

  5. 5. Utmaningar och möjligheter avseende Human Resource Development på en svensk medelstor kommunikationsbyrå : Med specifikt fokus på kompetensutveckling

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Simon Lundström; [2019]
    Nyckelord :formellt; informellt; kollegialt; lärande; WIL;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka och förstå hur arbetet med kompetensutveckling utförs på ett medelstort företag inom kommunikationsbranschen i Sverige. Mer specifikt syftade studien att skapa en ökad förståelse för de problem och möjligheter gällande kompetensutveckling samt hur arbetet kan optimeras och effektiviseras för att öka och upprätthålla personalens kompetens/professionella utveckling. LÄS MER