Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Förskollärare som språkliga förebilder i förskolan.
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeSammanfattning : Denna forskningsstudie syftar till att undersöka förskollärares uppfattningar om sin roll som språklig förebild i förskolan. Enligt ”Läroplanen för förskolan’’ (Lpfö18, 2018) ska förskollärare arbeta för att stimulera barns språk och därmed främja språkutveckling. LÄS MER
2. Legitimitet i översiktlig planprocess : Utifrån ett dialogperspektiv i ett tidigt skede
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/SamhällsbyggnadSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur dialogprocessen är utformad i svenska kommuners översiktliga planprocess utifrån flera dimensioner av delaktighet och inflytande. Medborgardialoger kan användas för att stärka den demokratiska processen och öka effektiviteten genom legitimitet i kommunal planprocess. LÄS MER
3. SAMARBETE OCH INTERAKTION MELLAN FÖRSKOLLÄRARE OCH VÅRDNADSHAVARE : En kvalitativ studie utifrån förskollärares perspektiv om samarbetet med vårdnadshavare i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka hur förskollärare utifrån deras perspektiv ser på samarbete och interaktion med vårdnadshavarna i förskolans verksamhet. I undersökningen deltog åtta legitimerade förskollärare. Vi har använt oss av en kvalitativ forskningsmetod med semistrukturerade intervjuer som fokus. LÄS MER
4. Handledning som träffar rätt
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och designSammanfattning : Studiens syfte var att utveckla förståelse för vilka didaktiska val några slöjdlärare gör när de handleder elever. Inriktningen var hur slöjdlärare anpassar sin handledning utifrån elevens individuella behov, hur de väljer att kommunicera sina instruktioner och hur de använde det slöjdspecifika specifika språket när de handleder eleven. LÄS MER
5. Konsten att kommunicera matematik : En studie av lärares muntliga helgruppskommunikation i årskurs 1
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Lärares muntliga helgruppskommunikation spelar en viktig roll för elevers lärande i matematik. Trots detta präglas matematikundervisningen i Sverige av enskilt arbete och lågkvalitativa matematiska samtal (Skolinspektionen, 2009, 2020). LÄS MER