Sökning: "Kommunikationsformer"

Visar resultat 11 - 15 av 81 uppsatser innehållade ordet Kommunikationsformer.

  1. 11. Språkutvecklande arbetssätt och samhällsorienterade ämnen : En kvalitativ studie av F-3-lärares upplevelse av språkutvecklande arbetssätt och dess betydelse för flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom samhällsorienterade ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hällgren Anna; Trife Sofi; [2022]
    Nyckelord :F-3-lärare; språkutvecklande arbetssätt; flerspråkiga; enspråkiga; språk- och kunskapsutveckling; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa kunskapen om hur F-3-lärare upplever att ett språkutvecklande arbetssätt påverkar flerspråkiga elevers språk- och kunskapsutveckling inom de samhällsorienterade ämnena. Studiens ansats är kvalitativ och variationsteorin har använts som ett teoretiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 12. Barnet som kommunicerar via sitt kroppsspråk : Ett arbete om språkstörning, kommunikationsformer och inverkan på den fria leken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emmelie Lindberg; [2022]
    Nyckelord :Fri lek; språkutveckling; språkstörning; inkludering; exkludering; förskola;

    Sammanfattning : Min studie syftar till att studera hur barn med ett bristfälligt språk kommunicerar, interagerar, inkluderas eller exkluderas under den fria leken.  Det ligger även i mitt intresse att undersöka hur pdagogerna på förskolan ser på inkludering av barn utan ett verbalt språk inom förskoleverksamheten.  .. LÄS MER

  3. 13. Tydliggörande kommunikation i förskolan : En kvalitativ studie om pedagogiska arbetssätt som kan bli tydliggörande för barns kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Karoline Sand; Anna Stigsdotter; [2022]
    Nyckelord :Preschool; clarifying pedagogic; communication; sign; pictures; multimodal learning; children s participation; inclusion; availability; sign system; sign creation; Förskola; tydliggörande pedagogik; kommunikation; tecken; bilder; multimodalt lärande; delaktighet; inkludering; tillgänglighet; teckensystem; teckenskapande;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur alla barn kan få möjlighet att göras delaktiga i förskolans verksamhet via olika kommunikationsformer. I studien undersöks vilka arbetssätt och tecken som förskollärare använder i tydliggörandet av barns kommunikation. LÄS MER

  4. 14. "De talar sitt tydliga språk, på sitt sätt" : En kvalitativ studie om hur arbetslag i förskolan beskriver att de arbetar med de yngsta barnens kommunikation i samspel med andra.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, CHILD

    Författare :Amanda Karlsson; Ida Johansson; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Arbetslag; De yngsta barnen i förskolan; Kommunikation; Samspel; Arbetssätt; Förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till kunskapande om hur arbetslag beskriver att de arbetar för att främja de yngsta barnens kommunikation i samspel med andra. Studien har utgått ifrån följande frågeställningar: Hur beskriver arbetslag att de arbetar för att ge de yngsta barnen möjligheter att kommunicera? Hur resonerar arbetslag kring vad kommunikationen har för betydelse för yngsta barns samspel? Studiens teoretiska utgångspunkt är relationell pedagogik där lärandet sker utifrån relationer mellan människor och kommunikation får en betydande roll. LÄS MER

  5. 15. Barns språkutveckling : En kvalitativ studie om hur förskollärare beskriver sitt arbete för att främja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Jessica Vestin Sezgin; Beatrice Norrhammar; [2022]
    Nyckelord :Barns språkutveckling; förskollärare; kommunikation; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sitt arbete för att främja barns språkutveckling. Studien baseras på en kvalitativ metod. I studien intervjuades nio förskollärare. Ett sociokulturellt perspektiv användes för att analysera intervjuerna med stöd av tidigare forskning. LÄS MER