Sökning: "Kommunikationshjälpmedel"
Visar resultat 1 - 5 av 78 uppsatser innehållade ordet Kommunikationshjälpmedel.
1. Sjuksköterskans kommunikationsstöd för attöverbrygga språkbarriärer : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för vårdvetenskap (VV)Sammanfattning : Bakgrund: Språkbarriärer ökar globalt i takt med ökande global migration. I hälso- och sjukvården befinner sig sjuksköterskan ofta i möten där språkbarriärer uppstår. Det framkommer att bristande kommunikation har direkt negativa konsekvenser på såväl patient som vårdpersonal. LÄS MER
2. Om alla gör det de ska, då fungerar det bra : En intervjustudie med distriktssköterskor om informationsöverföring vid utskrivnig av vuxen patient från slutenvård till kommunal hälso- och sjukvård
Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Bakgrund: Informationsöverföring från slutenvården är viktigt för att kunna säkerställa patientsäkerheten i kommunal hälso- och sjukvård. Det används olika journalsystem i regionen och i kommunerna och därför är det av stor vikt att informationsöverföringen dem emellan fungerar optimalt för att distriktssköterskan ska få fullständig rapport om patienten när denne skrivs ut från slutenvården. LÄS MER
3. Sjuksköterskors upplevelser av kommunikation med afasipatienter efter stroke : En allmän litteraturstudie
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för hälsaSammanfattning : Bakgrund: I bakgrunden tas det upp hur stroke som sjukdom uppkommer samt de vanligaste orsakerna, symptom och biverkningarna. Afasi tas upp som följdsjukdom efter stroke med fokus på uppkomst, behandling, omvårdnad och riskfaktorer. LÄS MER
4. (AKK)TIVA PEDAGOGER : Pedagogers syn på och arbetemed alternativ och kompletterande kommunikation i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskap om hur verksamma pedagoger inom förskolan ser på och arbetar med alternativ och kompletterande kommunikation, samt vad som påverkar arbetet. Studien har en kvalitativ ansats där fyra verksammapedagoger i förskolan intervjuats. LÄS MER
5. Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabiliteringSammanfattning : I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. LÄS MER