Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Kultivara
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för naturvetenskap, design och hållbar utveckling (2023-)Sammanfattning : Det storskaliga jordbruket i Sverige kräver stora mängder insatsmedel och både bidrar till samt skadas av miljöförändringarna. I FN:s gobala mål 2: ingen hunger sätts målet att varje land ska säkra ett hållbart jordbruk och näringsrik mat till sina invånare. LÄS MER
2. O-prefixet : Nutida användning av negationsprefixet
M1-uppsats, Stockholms universitet/Svenska/Nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka o-prefixet i ett modernt språkbruk. Studien undersöker adjektiv som har etablerade antonymer. Tidigare forskning visar på ett tydligt mönster där främst positiva stammar avleds. Vidare visar tidigare forskning att avledningen tenderar att ge en konträr motsats till stammen. LÄS MER
3. PRIORITERINGSSYSTEM I ADAPTIV MIXNING : En studie om sambandet mellan genre och en tydlig ljudmix
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Teorier inom psykoakustik, ljudens funktion i spel och modeller för kategorisering av ljud lägger en grund för definitionen av ljud som kommunikation. Verktygen för adaptiv mixning tycks bristfälliga för en kommunikativ ljudbild utan estetiska kompromisser. LÄS MER
4. ”Utan assistenterna har inte lärarna några vingar” : En intervjustudie om grundsärskolans elevassistenter - om uppdraget, yrkesrollen och arbetet som kommunikativ resurs
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitetSammanfattning : I den här studien läggs fokus på elevassistentens roll och förutsättningar för arbete inom grundsärskolans inriktning ämnesområden och i mötet med elever som har komplexa kommunikationsbehov. Syftet är att belysa hur elevassistenter själva ser på sin yrkesroll och sitt uppdrag. LÄS MER
5. Handdockan i förskolan, en kommunikativ medspelare eller endast en leksak? : En kvalitativ studie av förskollärares uppfattning av handdockan som redskap i den pedagogiska verksamheten
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Denna studie har som syfte att undersöka förskollärares uppfattning av användandet av handdockan i pedagogisk verksamhet samt deras uppfattning om dess betydelse för barns lärande och utveckling. Utifrån resultatet som framkom i studien så tillhör det inte vanligheten att man använder handdockan som ett medel i barns lärande. LÄS MER