Sökning: "Komparativ metod lärarutbildningen"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden Komparativ metod lärarutbildningen.
1. Ledarskap i ämneslärarutbildningen och lärarprofessionen : En studie för hur väl nyexaminerade lärare och lärarstudenter är förberedda för lärarledarskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att se hur nyexaminerade lärare och ämneslärarstudenter i religionsämnet uppfattar lärarprofessionen med tillhörande lärarledarskap. Studien utgörs genom två enkätundersökningar avsedd för nyexaminerade lärare och ämneslärarstudenter. LÄS MER
2. Vad får man lära sig om nyanländas läs-och skrivutveckling inom lärarutbildningen? : – En komparativ studie av tre kursplaner vid tre universitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Uppsatsen analyserar sex kursplaner i ämnet svenska från tre olika universitet. Universiteten vars kursplaner ingår i analysen är Örebros, Karlstads och Stockholms universitet. LÄS MER
3. ”Doktor Livingstone, förmodar jag?” - en komparativ studie av illustrationer i läromedel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att titta på avvikelser och skillnader kring en speciell händelse som skildras i svenska läromedel i historieämnet. Genom en kvalitativ bildanalytisk metod har vi analyserat illustrationer av det kända mötet mellan Doktor Livingstone och Henry Morton Stanley 1871. LÄS MER
4. 1945 års befriade
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I det svenska samhället används tidningar som verktyg för människorna att ta reda på vad som händer i vårt samhälle och i resten av världen. Med detta i baktanke blev syftet med denna studie att analysera vad tre svenska dagstidningar skrev om "1945 års befriade", som kom till Sverige under våren 1945. LÄS MER
5. Svensk, Finsk, Norsk och Dansk slöjd : en komporativ studie av kursplaner i ämnet slöjd
M1-uppsats, Umeå School of Education (USE); Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningenSammanfattning : Arbetet handlar om jämförelser i slöjdämnet med fokus på trä- och metall i Sverige, Finland, Norge och Danmark. Jämförelser har gjorts mellan kursplanerna i ämnet slöjd för elever på grundskolenivå, 7 - 15 år samt den svenska motsvarigheten till Trä och metallslöjd i de respektive länderna. LÄS MER