Sökning: "Komparativ metod"

Visar resultat 21 - 25 av 723 uppsatser innehållade orden Komparativ metod.

  1. 21. Sektorns påverkan på HR-chefers digitala upplevelse : En komparativ fallstudie på HR-chefers upplevelse av digitalisering i den offentliga och privata sektorn

    Kandidat-uppsats, Jönköping University

    Författare :Matilda Volmerdal; Amanda Johansson; [2023]
    Nyckelord :HR-chef; digitalisering; upplevelse; offentlig sektor; privat sektor;

    Sammanfattning : Background: HR managers are facing new challenges and opportunities related to the impact of digitalization on HR as a function and process. How HR managers, in the public and private sectors, are experiencing digitalization is a missing research field. An experience is based on the individual and can therefore vary. LÄS MER

  2. 22. Hållbara transporter och GRI 305 : En komparativ studie gällande huruvida företag inom olika branscher hållbarhetsrapporterar hållbara transporter och GRI 305

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Anna Bodenäs; Ossian Fröslev; [2023]
    Nyckelord :Sustainable transport; transport management; distribution network; means of transport; GRI; sustainability reports; Hållbara transporter; transport management; distributionsnätverk; transportmedel; GRI; hållbarhetsrapporter;

    Sammanfattning : Background: Sustainability reporting has developed due to an increased societal awareness of issues such as climate change. The most used framework in the world is Global Reporting Initiative (GRI) for sustainability reporting. The GRI 305 standard is a part of the framework and its focus area is reporting emission. LÄS MER

  3. 23. Komponentmetoden : En studie som berör tillämpningen av redovisning i komponenter utifrån fastighetsförvaltande bolag

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Isac Almén; Frida Olausson; Martin Sonesson; [2023]
    Nyckelord :Component accounting; component method; component depreciation; componentization; K3; BFNAR 2012:1 ; component valuation; real estate accounting; property accounting; real estate industry; Komponentredovisning; komponentmetoden; komponentavskrivning; komponentansats; K3; BFNAR 2012:1 ; komponentvärdering; fastighetsredovisning; fastighetsbranschen;

    Sammanfattning : Komponentmetoden berör den bokföringsmässiga hanteringen av materiella anläggningstillgångar. I många avseenden kan dessa bestå av olika delar förknippade med olika förbrukningstakt och nyttjandeperioder. LÄS MER

  4. 24. Islam i skolboken : En kvalitativ innehållsanalys och jämförelse av tre svenska religionskunskapsläroböcker för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fabian Lundgren; Bell Stenberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; Religionskunskap; Grundskola; Läromedel; Representation; LGR 22; Islam;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att analysera tre läroböcker för årskurs 4–6 med utgång i Jacksons tolkande ansats för att se hur islam framställs i svenska läromedel samt hur väl det centrala innehållet i den nya läroplanen LGR 22 för årskurs 4–6 uppfylls. En jämförelse av de analyserade läroböckerna genomförs även. LÄS MER

  5. 25. Hur lättläst och läsbar är ett återberättat verk? : – En innehålls- och läsbarhetsanalys av Ringaren i Notre-Dame

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Tobias Östlund; [2023]
    Nyckelord :Innehållsanalys; Läsbarhetsindex; Ringaren i Notre-Dame; Årskurs 4-6; Lättläst; Victor Hugo;

    Sammanfattning : Denna studie berör Ringaren i Notre-Dame (1831) skriven av Victor Hugo, översatt av Gustav Sandgren och utgiven av Almqvist & Wiksell förlag AB (1977) samt den återberättade versionen av Maj Bylock (2000) utgiven av Rabén & Sjögren förlag. Syftet med studien är att synliggöra om en bearbetad version av Ringaren i Notre-Dame är mer läsbar samt mer lättläst än en översatt version av originalet av samma verk samt vilka didaktiska reflektioner lärare behöver göra för att elever i åk 4-6 ska utvecklas mot ett valt betygskriterium. LÄS MER