Sökning: "Kompensatoriska hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 120 uppsatser innehållade orden Kompensatoriska hjälpmedel.

  1. 1. Barn i behov av särskilt stöd : En studie om vad pedagoger på landsbygdsförskolor berättar om sitt arbete med barn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Emma Jönsson; [2024]
    Nyckelord :barn i behov av särskilt stöd; dilemmaperspektiv; kritiskt perspektiv; kompensatoriskt perspektiv; förskola; inkludering; landsbygden; tematisk analys;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur pedagoger på landsbygdsförskolor beskriver att de arbetar med barn i behov av särskilt stöd samt hur de upplever att de arbetar med att inkludera barnen i behov av särskilt stöd i resterande barngrupp. Detta har undersökts genom semistrukturerade intervjuer med två förskollärare och en specialpedagog placerade på tre landsbygdsförskolor utspridda i Sverige. LÄS MER

  2. 2. Hur handskador påverkar personers vardagsaktiviteter samt hur kompensatoriska åtgärder kan underlätta utförandet av dessa

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper; Lunds universitet/Hållbar vardag och hälsa i ett livsperspektiv

    Författare :Anton Henriksson Strömberg; Simon Ivarsson Mårtensson; [2024]
    Nyckelord :Aktiviteter i dagliga livet; Arbetsterapi; Handskador; Kompensatoriska åtgärder.; Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Bakgrund: Människor använder sina händer i de flesta aktiviteter för att exempelvis kommunicera, undersöka med känsel och utföra finmotoriska rörelser. Handen spelar därför en viktig roll i vardagen. En handskada kan resultera i stora problem att utföra vitala aktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Vad behövs för att din vardag ska fungera bättre? : En litteraturstudie av arbetsterapeutiska interventionen för ökat aktivitetsutförande hos personer med ADHD

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Annika Krantz; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Arbetsterapi; exekutivfunktion; aktivitetsutförande;

    Sammanfattning : Arbetsterapi är en vårdprofession som arbetar med att förbättra hälsa genom att underlätta för aktivitet i det dagligalivet, genom kompensation, träning och anpassningar. Vardagsaktiviteter är ofta problematiska för personer med den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, men det är inte kartlagt vad den arbetsterapeutiska interventionen vid ADHD innehåller. LÄS MER

  4. 4. Speciallärares erfarenheter och arbete med samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sofia Haag; Sofia Wigert; [2023]
    Nyckelord :Samundervisning; speciallärare; social inkludering; pedagogisk inkludering; specialpedagogik; läs- och skrivsvårigheter; det kommunikativa relationsinriktade perspektivet; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är undersöka och belysa speciallärares erfarenheter och arbete gällande samundervisning för att inkludera elever med läs- och skrivsvårigheter. Samundervisning eller den engelska termen co-teaching har länge använts som inkluderande arbetsform i USA (Sundqvist, 2021, s. 186). LÄS MER

  5. 5. Lärarkompetenser och andra faktorer som kan vara av betydelse för att stötta läsutvecklingen hos elever med dyslexi : En kvalitativ systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sofia Bergholm; Hanna Holmström; [2022]
    Nyckelord :Dyslexi; läsutveckling; lärarkompetens;

    Sammanfattning : Att lära eleverna läsa är en av skolans mest grundläggande uppgifter, och för att kunna ge alla elever likvärdiga möjligheter bör lärare vara kapabla att stötta och hjälpa elever som av olika orsaker har svårt att tillägna sig den färdigheten, elever som med andra ord har läs- och skrivsvårigheter. Syftet med den här studien är därför att beskriva vilka kompetenser hos lärare samt vilka andra faktorer som kan ha betydelse för att stötta läsutvecklingen hos elever med dyslexi. LÄS MER