Sökning: "Kompetensutveckling för ledare"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden Kompetensutveckling för ledare.

  1. 1. Specialistundersköterskekompetens-vilka effekter innebär det för undersköterskor, ledare och organisation?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Lidia Bringsén; [2024]
    Nyckelord :Specialistundersköterska; kompetensutveckling; organisation; lärande; arbete; ledare; gruppen; Social Sciences;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen riktar jag min uppmärksamhet på specialistundersköterskekompetensutbildningen och vilka effekter den i första hand har för de deltagande undersköterskor som genomförde utbildningen. Jag analyserar även specialistundersköterskornas interaktioner med ledare och grupp, samt ledarens funktion i processen. LÄS MER

  2. 2. Ledarskap i förändring : En tematisk analys av lärandets betydelse i yrkeskontexter präglade av digitalisering och teknisk utveckling

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Wilhelm Tobias Abrahamsson; [2023]
    Nyckelord :Ledarskap; handlingsutrymme; teknisk utveckling; lärande; kompetensutveckling.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att fördjupa kunskaperna om hur yrkesverksamma ledare beskriversin egen betydelse för kunskaps- och kompetensutveckling hos sina medarbetare i enkontext präglad av digitalisering och teknisk utveckling. Metoden som användes vartematisk analys av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 3. Ledarskapsutbildning : En kvalitativ studie om det förväntade utfallet av ledarskapsutbildning hos nyanställda inom kommunal verksamhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Richard Heurlin Brückner; Natalie Mårtensson; [2022]
    Nyckelord :Leadership training; skills development; outcome of leadership training; organizational strategy; Ledarskapsutbildning; kompetensutveckling; utfall av ledarskapsutbildning; organisations strategi;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka utfallet av ledarskapsutbildning inom olika organisationer samt se vilka begränsningar eller möjligheter det kan finnas att implementeraden nyvunna kunskapen i det dagliga arbetet. Tidigare forskning menar på att det finns mängder med teorier kring ledarskapsutbildningar men att det finns luckor i vilket utfall dessa utbildningar faktiskt medför i praktiken. LÄS MER

  4. 4. Dumma medarbetarsamtal : Funktionell dumhet i praktiken

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Tea Sulejmani; Hanna Krivdic; [2022]
    Nyckelord :Performance appraisals; objective; goal management; the stupidity paradox; competence development; decoupling organizations.; Medarbetarsamtal; målsättning; målstyrning; funktionell dumhet; kompetensutveckling; frikoppling organisationer.;

    Sammanfattning : Medarbetarsamtal har en betydelsefull roll och är vanligt förekommande på många svenska företag. Dessa samtal tillsammans med målstyrning ger möjligheten för både chef och medarbetare att skapa utvecklingsmöjligheter för verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Vi älskar att kämpa tillsammans! : Faktorer som påverkar tonårsflickors idrottande.

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa; Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH

    Författare :Linnea Bragderyd; Cecilia Westergård; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med studien var att studera anledningar till varför tonårsflickor i åldrarna 13–16 år stannar kvar eller lämnar sin föreningsidrott med hjälp av två frågeställningar: Vilka individfaktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Vilka organisatoriska faktorer påverkar att man stannar/lämnar sin föreningsidrott? Metod  En kvalitativ intervjustudie utfördes, där sex flickor i 14–15 årsåldern; tre aktiva inom föreningsidrott och tre som slutat, intervjuades med hjälp av en semistrukturerad intervjuguide utformad för respektive kategori. Intervjuerna spelades in, transkriberades och analyserades sedan med metoden innehållsanalys där teman identifierades och kondenserades utifrån en induktiv ansats och ett latent förhållningssätt. LÄS MER