Sökning: "Kompetenta barn barnsyn"

Visar resultat 1 - 5 av 49 uppsatser innehållade orden Kompetenta barn barnsyn.

  1. 1. BARNS FRAMTIDSTRO En systematisk litteraturöversikt som synliggör barnsyn samt barns röster om framtidstro, ur ett globalt perspektiv.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Anna Tidén Lindeman; [2023-10-12]
    Nyckelord :framtidstro; barn; barns perspektiv; barnperspektiv; barnsyn;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med föreliggande litteraturöversikt är att bidra med nya kunskaper genom att, kritiskt granska vilken barnsyn som framkommer samt synliggöra barns röster, i tidigare forskning om barns framtidstro. Syftet är också att belysa vilka teman som framkommer angående barns tankar om framtiden, i dessa vetenskapliga artiklar. LÄS MER

  2. 2. ”Det är farligt att leva” : En studie om fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever i relation till gränssättning i utomhusmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Alvin Bengs; Elias Englund; [2023]
    Nyckelord :gränssättning; barnsyn; barndomssociologi; kompetent aktör; lärare i fritidshem;

    Sammanfattning : Gränssättning i fritidshemmet handlar om att skapa regler som ger barn trygghet och fördelaktiga förutsättningar för utveckling. Syftet med denna studie är att undersöka fritidshemslärares förhållningssätt till sina elever och hur detta påverkar deras syn på gränssättning i relation till aktiviteter i fritidshemmets utomhusmiljö. LÄS MER

  3. 3. “Vad har du ritat?" : Om användning av estetiska uttrycksformer på Reggio Emilia- och Waldorfförskolor

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Kathi Fuhrmann; [2023]
    Nyckelord :Estetiska uttryckssätt; Kommunikation; Läroplan för förskolan; Reggio Emilia; Waldorf;

    Sammanfattning : I Sverige måste alla förskolor följa den statliga läroplanen för förskolan Lpfö 18. Samtidigt finns det olika pedagogiska profiler med individuella värderingar, barnsyn och föreställningar om barns lärande. LÄS MER

  4. 4. Barns inflytande i förskolans undervisning : Tillvägagångssätt och utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Nockner; Lisa Printz; [2023]
    Nyckelord :Barns inflytande; barnsyn; det kompetenta barnet; undervisning; förskola; förskollärare.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka olika tillvägagångssätt som förskollärare använder för att främja barns inflytande i planerad undervisning, samt vilka utmaningar arbetet medför. Vi har valt att undersöka detta mot bakgrund av den osäkerhet bland förskollärare som tidigare forskning visat på inom området. LÄS MER

  5. 5. "Jag tänker på det kompetenta barnet." : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Jonsson; Linnea Wall; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; förskollärare; yngsta barn; barn 1-3 år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan. Studiens frågeställningar behandlar följande: Hur resonerar förskollärare kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan? Hur och när beskriver förskollärare att de yngsta barnen ges möjlighet till delaktighet på förskolan? Med de yngsta barnen avses barn mellan ett och tre år i studien. LÄS MER