Sökning: "Kompetenta barn barnsyn"

Visar resultat 11 - 15 av 49 uppsatser innehållade orden Kompetenta barn barnsyn.

  1. 11. “Vi måste bestämma allihop, förstår du väl” En kvalitativ studie om sociala relationers framställning i bilderböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rebecka Ryngfors; Nathalie Olbrant; [2019]
    Nyckelord :Bilderböcker; Diskurs; Förskola; Positionering; Sociala kategorier; Sociala relationer;

    Sammanfattning : Utgångspunkten i detta arbete är att barn och barndom skapas i kontexten här och nu, vårt syfte med arbetet är därför att belysa vilken bild av sociala relationer som barn erbjuds att spegla sig i bilderböcker. Vår övergripande fråga lyder: “Hur framställs sociala relationer i bilderböcker?” Böckerna vi valt att studera är Daghemmet Rödmyran: Nya Ninni och Daghemmet Rödmyran: Till Dagis av Siv Widerberg och Cecilia Torudd, båda skrivna 1982. LÄS MER

  2. 12. Undervisning i förskolan – från A till Ö : En fallstudie om hur en grupp förskollärare uppfattar begreppet undervisning och hur de realiserar undervisningen i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Nicole Ellingberg; Jenny Vedin; [2018]
    Nyckelord :Barn; barnsyn; förskola; lärare; miljö; pedagogik; undervisning;

    Sammanfattning : I denna studie analyserades vad som blir föremål för undervisningen i förskolans verksamhet, hur undervisningen uppfattas och vad som karaktäriserar undervisningen. För att vi skulle kunna få ta del av vad som blir föremål för undervisningen observerades sex olika aktiviteter och för att få ta del av hur undervisningen uppfattas intervjuades sex olika förskollärare. LÄS MER

  3. 13. "MEN JAG ÄR VUXEN!" En kvalitativ studie om hur bilderböcker i olika tider gestaltar maktrelationen mellan barn och vuxna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Lena Andersen; Janet Sjöstedt; [2017]
    Nyckelord :Barnsyn; Bilderbok; Kompetent; Historiskt perspektiv; Maktrelationer; Text- och bildanalys; Vuxen- barnrelationer;

    Sammanfattning : I denna studie har vi undersökt hur maktrelationer gestaltas i bilderböcker. Vårt syfte är att titta på hur bilderböcker ur ett historiskt perspektiv gestaltar maktrelationer mellan barn och vuxna och hur relationerna har förändrats över tid. LÄS MER

  4. 14. Du duger som du är!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Helgesson; Olivia Nordström Tostes; [2017]
    Nyckelord :Barnsyn; Bilderbok; Det kompetenta barnet; Lärande;

    Sammanfattning : Barnsynen och barnlitteraturen har förändrats över tid. Idag ses barn som kompetenta. Men hur framställs barn i barnlitteratur under de senaste årtiondena? Syftet med denna uppsats är att jämföra och analysera tolv bilderböcker utifrån barnsyn, språk och lärande, inom en tidsperiod från 80-talet och fram till idag. LÄS MER

  5. 15. Förskollärares uppfattningar om konfliktsituationer. En kvalitativ studie om förskollärares och barns positioner i konflikter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Isabel Jacobsen; Josefin Jacobson; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra vilka uppfattningar det finns bland pedagoger i förskolan om pedagogers samt barns funktioner, roller och positioner i konfliktsituationer. Våra centrala frågeställningar är: 1. Vilka uppfattningar har pedagoger om konflikt som fenomen? 2. LÄS MER