Sökning: "Kompetenta barn barnsyn"

Visar resultat 21 - 25 av 49 uppsatser innehållade orden Kompetenta barn barnsyn.

  1. 21. Barn av sin tid? En etnografisk studie om konstruktionen av det kompetenta barnet, ålder och kön i förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Lina Alm; [2016-02-12]
    Nyckelord :Förskola; det kompetenta barnet; barnsyn; kön; genus; ålder;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet för föreliggande studie är att undersöka konstruktionen av det kompetenta barnet i förskolans praktik. Mer specifikt riktas fokus mot normativa föreställningar om kön och ålders betydelse för konstruktionen av det kompetenta barnet. LÄS MER

  2. 22. Lärandesituationer i förskolan - En undersökning om fem pedagogers beskrivningar om barns inflytande, delaktighet och lek

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ann Johansson; [2016-01-22]
    Nyckelord :pedagogers barnsyn; lärandesituationer; förskola; inflytande; delaktighet och lek;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte är att undersöka hur pedagoger beskriver och motiverar hur de arbetar med barns inflytande, delaktighet och lek för att skapa konstruktiva lärandesituationer i förskolan. Frågeställningar: • Vilka föreställningar har pedagogerna om barns inflytande och delaktighet? • Hur förhåller sig pedagogerna till barns lek? • På vilket sätt konkretiserar pedagogerna lärandesituationer? Teori: Fenomenografin som innefattar utvecklingspedagogiken. LÄS MER

  3. 23. Barns inflytande i förskolan : barn och pedagogers syn på det kompetenta barnet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sandra Amundsjö; Anna Skog Lindbergh; Kathrine Särén; [2016]
    Nyckelord :Barn; förskolan; inflytande; det kompetenta barnet;

    Sammanfattning : SammanfattningBegreppet ”det kompetenta barnet” är vanligt förekommande inom svensk förskola och detta uttryck utgår från vad pedagogerna har för syn på barn i dagens förskola. Pedagogerna har en viktig roll i att lyfta fram barnens kompetenser och i att förstå barnens perspektiv, vilket påvisas både i förskolans styrdokument och i aktuell forskning. LÄS MER

  4. 24. ”Pennor mot Paddor”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gunilla Annell; Anne Liedholm; [2016]
    Nyckelord :barnsyn; dokumentation; förskola; gestaltning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka hur de fyra förskollärarna som medverkar i studien använder sig av dokumentation och hur den gestaltar sig i verksamheten. Vi vill i den här studien undersöka vad förskollärarnas barnsyn har för inverkan på dokumentationen i förskolan. LÄS MER

  5. 25. Barns inflytande och delaktighet i förskolans planerade aktiviteter : En observation- och samtalsstudie om barns möjligheter till inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Utbildningsvetenskap

    Författare :Evelina Pettersson; Lina Wahlman; [2016]
    Nyckelord :Barnens perspektiv; Barnperspektiv; Delaktighet; Demokrati; Didaktik; Förhållningssätt; Förskola; Inflytande; Kompetenta barn; Ramfaktorer.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka barns erfarenheter av planerade aktiviteter utifrån ett barnperspektiv och barnens perspektiv. Frågeställningarna behandlar barnens möjligheter till inflytande och delaktighet samt barnens åsikter kring aktiviteterna. LÄS MER