Sökning: "Kompromisser och begränsningar"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Kompromisser och begränsningar.

  1. 1. Utvärdering av användarupplevelsen av att använda bilder som inspiration för att skapa säkra och minnesvärda lösenordsfraser : En utforskning av den mänskliga faktorns potential

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anton Carlstedt; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Passwords are the most common and frequently used authentication mechanism in the world. However, despite years of research and active use in the world, passwords still have many shortcomings and drawbacks. One of the most prevalent challenges of passwords is the difficulty of creating ones that are strong and also easy to remember. LÄS MER

  2. 2. Förskolebarns fria lek : En studie om pedagogers arbete med yrken i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Maria Modén; Marie-Louise Andersson; [2022]
    Nyckelord :Gender stereotype occupational patterns; preschool children; preschool teachers; gender; career counseling; könsstereotypa yrkesmönster; förskolebarn; förskolepedagoger; genus; studie- och yrkesvägledning;

    Sammanfattning : The purpose of the study was to investigate how teachers and teaching assistants work with gender roles and vocational pattern among the children in preschool. To find out, a qualitative survey was conducted in the form of 11 interviews with preschool teachers and assistant personnel, who worked with children aged 1-6 years. LÄS MER

  3. 3. Studie- och yrkesvägledning i grundskolans årskurs 1-6 -Arbetet, förutsättningarna och effekterna : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Max Hurtig; Viktor Fridell; [2022]
    Nyckelord :Year 1–6; career guidance counseling; hygiene factor; motivational factor; social norms; Årskurs 1–6; studie- och yrkesvägledning; hygienfaktor; motivationsfaktor; normer;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie syftar till att undersöka hur det praktiska arbetet med studie- och yrkesvägledning för grundskolans årskurs 1–6 ser ut och vilka förutsättningar studie- och yrkesvägledare anser sig få för att utföra detta arbete. Undersökningen har belyst frågan om studieoch yrkesvägledare arbetar med att undersöka normativa uppfattningar om studier och yrken hos elever i årskurs 1–6. LÄS MER

  4. 4. "Sånt man inte skulle säga till morsan..." : En kvalitativ studie om könsnormer på yrkesprogram i gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Karolina Enqvist; Ellen Jernberg; [2022]
    Nyckelord :Gender norms; gender roles; norms; vocational programs; study and career guidance; individual level; Könsnormer; könsroller; normer; yrkesprogram; studie- och yrkesvägledning; individnivå;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar att undersöka hur yrkesprogrammen på gymnasieskolan förhåller sig till olika könsnormer på individnivå. En kvalitativ intervjustudie används för att ge en personlig inblick hur individer reflekterar över sin gymnasietid utifrån könsnormer, valprocessen och studie- och karriärvägledares påverkan. LÄS MER

  5. 5. Genus och val av gymnasieprogram : En studie om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram; ur ett vägledarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Thi Thelma Konnéus Bergman; Linnéa Lindström; [2022]
    Nyckelord :Genus; grundskola; gymnasieprogram; vägledare; vägledningssamtal;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka vägledares uppfattningar om genus påverkan på grundskoleelevers val av gymnasieprogram samt hur vägledare arbetar med att motverka genus påverkan. Tidigare forskning visar att genus påverkar ungdomar i deras studie- och yrkesval, och de tenderar att göra könsstereotypiska val. LÄS MER