Sökning: "Koncentrationssvårighet"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Koncentrationssvårighet.

  1. 1. Hur kan ett digitalt läromedel stödja elever med ADHD i matematik? : En fenomenografisk studie om lärares uppfattningar av Nomp

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Kenny Johannesson; Pontus Andersson; [2022]
    Nyckelord :Digitala läromedel; Nomp; ADHD; uppfattningar; fenomenografi; motivation; inre motivation; återkoppling; anpassning; design;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to shed light on teachers' different perceptions of how the digital teaching aid Nomp can support students with ADHD through a phenomenographic perspective. Previous research about ADHD studies various aspects that are characterized by the diagnosis, such as lack of motivation and difficulty concentrating as well as how feedback affects students who have ADHD. LÄS MER

  2. 2. ”Man får tänka att det är inte eleven som är problemet, att det är du som har problemet” : ‒ En intervjustudie om elevers koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Gransten; Lowisa Löwf; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; Grundskola; Intervjuer; Koncentrationssvårigheter; Lärares strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att skapa kunskap om F-3-lärares uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter, samt deras strategier för att möta dessa elever. Studien har utgått ifrån frågeställningarna Vilka likheter och skillnader kan identifieras mellan lärares olika uppfattningar om elevers koncentrationssvårigheter?, Vad har lärarna för farhågor om inget görs åt en elevs koncentrationssvårigheter?  och På vilka sätt uppger lärare att de hanterar elevers koncentrationssvårigheter? Då syftet är att skapa kunskap om lärares uppfattningar och erfarenheter om elevers koncentrationssvårigheter är fenomenografi och fenomenologi studiens utgångspunkter. LÄS MER

  3. 3. Vad vi gör – eller borde göra

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Irene Sandh Bengtsson; [2010]
    Nyckelord :Koncentrationssvårighet; individualisering;

    Sammanfattning : Iréne Sandh Bengtson (2010). Vad vi gör – eller borde göra. Specialpedagoger och klasslärare beskriver sitt arbete med barn med koncentrationssvårigheter. (What we do – or what we should do. LÄS MER

  4. 4. "Dom är liksom som fjärilar" En studie i hur pedagoger kan förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Henrik Krook; Victoria Burlind; [2009]
    Nyckelord :Koncentrationssvårigheter; pedagoger; förebygga; ;

    Sammanfattning : BakgrundVi har båda två intresserat oss för barn som bedöms ha koncentrationssvårigheter och vadpedagoger kan göra för att förebygga och förmildra koncentrationssvårigheter. Ämnet ärockså ytterst relevant i kompetenshöjande syfte för oss som blivande lärare. LÄS MER

  5. 5. Specialpedagogiska insatser för barn med koncentrationssvårigheter i förskolan och i skolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jessica Gullberg; Susanne Mejborn; [2007]
    Nyckelord :koncentrationssvårighet; barn; insatser; likheter; skillnader; förskola; skola;

    Sammanfattning : Gullberg, Jessica. & Mejborn, Susanne. (2006). Specialpedagogiska insatser för barn med koncentrationssvårigheter i förskolan och skolans tidigare år. LÄS MER