Sökning: "Koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 436 uppsatser innehållade ordet Koncentrationssvårigheter.

  1. 16. Pandemin som försatte alla till distansutbildning : En kvalitativ studie om universitetsstudenters upplevelser av distansutbildningen under Covid-19

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Tommy Ström; [2022]
    Nyckelord :covid-19; distance learning; emergency remote teaching; demand-control and support model; students; covid-19; distansutbildning; emergency remote teaching; krav-kontroll och stödmodellen; studenter;

    Sammanfattning : The corona pandemic caused restrictions to be implemented on March 18 on how universityteaching should be conducted. This meant that all teaching formats would be conducted remotely, internationally this came to be described as emergency remote teaching, which has brought about several consequences for students. LÄS MER

  2. 17. UTMANANDE SITUATIONER I FÖRSKOLAN : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med och för barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, impulsivitet och överaktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Nygren; [2022]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; bemötande; strategier;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare praktiskt arbetar med barn som ger uttryck för koncentrationssvårigheter, svårigheter med impulsivitet eller överaktivitet, samt vilka situationer som är utmanande i detta arbete. De teoretiska utgångspunkterna för studien grundar sig i specialpedagogiska perspektiv för att kunna synliggöra vilka svårigheter som kan uppstå och hur man kan bemöta dessa i förskolan. LÄS MER

  3. 18. En ljusare framtid med släckta skärmar : Digitaliseringen och lärares resonemang om digitala verktyg i läsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Vilma Gyllstad; Jacob Strauch; [2022]
    Nyckelord :Digital läsning; traditionell läsning; digitala verktyg; digitalisering; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Läsning och läsförståelse är en grundpelare i majoriteten av skolans ämnen. På grund av den ökade digitaliseringen sker en förändring i hur människan läser. Många barn och unga växer upp med digitala verktyg som en självklar del i deras liv. Med digitaliseringen ökar läsning på skärm och digitala verktyg i skolan. LÄS MER

  4. 19. Yrkesgruppers uppfattningar om innebörden av begreppet barn i behov av särskilt stöd : Fenomenografisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tilda Andersson; Rebecka Tikkanen; [2022]
    Nyckelord :Special support; barn i behov av särskilt stöd; special needs; preschool;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn som vistas på förskolan har med sig olika erfarenheter och behov som förskollärare behöver tillgodose. Tidigare forskning påvisar hur definitionen av begreppet barn i behov av särskilt stöd är svävande, begreppet ger ett stort tolkningsutrymme för de som verkar inom förskolans kontext. LÄS MER

  5. 20. Digitala verktyg i skrivutvecklingen hos elever med koncentrationssvårigheter : En studie om hur lärare använder och upplever att digitala verktyg främjar respektive hämmar skrivutveckingen hos elever med koncentrationssvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Linda Ljungqvist; [2022]
    Nyckelord :digital tools; writing development; concentration difficulties; f-3; teachers; digitala verktyg; skrivutveckling; koncentrationssvårigheter; f-3; lärare;

    Sammanfattning : Många lärare upplever att de digitala verktygen är motiverande, engagerande och främjar elevers skrivutveckling, men den stora frågan är om de verkligen gör det hos elever med koncentrationssvårigheter. Syftet med studien är därmed att undersöka några lärares upplevelser av hur digitala verktyg i skrivundervisningen främjar respektive hämmar skrivutvecklingen hos elever med koncentrationssvårigheter samt hur dessa lärare arbetar med digitala verktyg för de eleverna. LÄS MER