Sökning: "Konceptuellt tänkande"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Konceptuellt tänkande.
1. I sökandet efter en grundton : en reflekterande berättelse om konceptuellt tänkande inom landskapsarkitektur
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : Landskapsarkitekter skulpterar, regisserar och komponerar våra livsmiljöer. Det är ett hantverk som kräver sin penna, sitt öra och ett känsligt sinne. Samtidigt befinner sig landskapsarkitekter i en kontext där en samhällelig utveckling knuffar regin in i stela processer och effektiviserade system (Bornemark 2018). LÄS MER
2. Missuppfattande elever. Går det att undvika? : En studie av lärares upplevelser kring elevers missuppfattningar i matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärarnas upplevelse av elevers missuppfattningar vid inlärning av bråk och sannolikhet samt om det är möjligt att minska missuppfattandet med hjälp av kategorisering av dessa. Genom att fråga matematiklärare om de upplever att eleverna de undervisar ofta har missuppfattningar och om samma missuppfattningar är återkommande, kan vi få en bild av vilka delar av de matematiska begreppen som kan uppfattas svåra av eleverna. LÄS MER
3. Hur stödjer svensk planerings- och ledningsmetod Förvarsmaktens ambition att tillämpa flexibilitet?
Master-uppsats, FörsvarshögskolanSammanfattning : Flexibilitet har varit ett återkommande begrepp inom Försvarsmakten och har haft olika betydelser beroende på i vilken kontext begreppet använts. I den nyligen utgivna doktrinen för gemensamma operationer 2020 utgör flexibilitet en del av svensk operationskonst. LÄS MER
4. Matematik och det matematiska förtroendet - En studie av elevers på samhällsprogrammet förtroende för sin matematiska förmåga relaterade till moment i kursen matematik B
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kursen Matematik B är en de kurser som ställer störst krav på nytt konceptuellt tänkande för gymnasieelever vilket ställer höga krav på ett flexibelt sinne. Därför ansåg jag det vara intressant att undersöka närmare de aspekter som kringgärdar kursen. LÄS MER
5. Att gestalta utan plats : en redogörelse för en teambaserad gestaltningsprocess
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural DevelopmentSammanfattning : The Landscape Architecture Program at SLU, Ultuna provide several design courses. Within these courses, students are mainly introduced to one type of design process, a process based on the specific site and its conditions, known as Genius Loci. LÄS MER