Sökning: "Konfessionell skola"

Visar resultat 11 - 15 av 26 uppsatser innehållade orden Konfessionell skola.

  1. 11. "Det blev viktigt att veta vad som var sann kristen tro" : En ideationell textanalys av ett läroboksavsnitt om kristendomen

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Evelina Grenehed; [2017]
    Nyckelord :systemisk-funktionell grammatik; ideationell analys; lärobokstext; religion; kristendomen;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur kristendomen framställs i ett läroboksavsnitt i ämnet religion på högstadienivå. För detta har jag använt den systemisk-funktionella grammatikens ideationella analys och undersökt fördelningen av processtyper, textens förstadeltagare samt positionerna för karaktärer relaterade till kristendomen. LÄS MER

  2. 12. Icke-konfessionell men ändå kristen : En studie i gymnasieelevers erfarenheter av, upplevelser om och inställning till religion, religionsfrihet och erkännande i den svenska skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Afra Hosseini Kaladjahi; [2016]
    Nyckelord :Skola; Religionsundervisning; Religion; Religionsfrihet; Erkännande;

    Sammanfattning : Den svenska skolan ska vara icke-konfessionell men ändå finns det ett starkt band mellan skolan och kristendomen, då kristendomen får störst utrymme på religionsundervisningen och då kristna traditioner firas i skolan. Syftet med denna uppsats var därför att utreda vad för erfarenheter, upplevelser och åsikter gymnasieelever hade kring religionsundervisningens tid- och innehållsuppdelning när det kom till olika religioner. LÄS MER

  3. 13. Blir elever marinerade i kristna värderingar? : En jämförande studie mellan kommunal skola och fristående skola med konfessionell inriktning.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Olivia Olofsson; [2016]
    Nyckelord :Religionsundervisning; konfessionella friskolor; konfessionell undervisning; sekulär utbildning; religionspedagogik;

    Sammanfattning : Denna uppsats studerar med ett jämförande perspektiv hur religion gestaltas i kommunala skolor respektive fristående skolor med konfessionell inriktning. Huvudsakligt fokus är att undersöka hur yrkesverksamma lärare i dessa skolformer bemöter nationella, pedagogiska direktiv om elevers formande av egna identiteter samt krav på saklighet och allsidighet inom ramen för religionsundervisning. LÄS MER

  4. 14. När Gud började skolan : En morfologisk idéanalys av Skolverkets styrdokument och de konfessionella friskolornas praktiska efterlevnad

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Juha Kilpi; Jonas Rådne; [2016]
    Nyckelord :Skola; konfessionell; religion; kristendom; islam; morfologi; jämställdhet; funktion; kunskapssyn; idéanalys; värdekonflikt; friskola; utbildning; sekularism; LGR!!; närområde.;

    Sammanfattning : De konfessionella friskolorna har de senaste åren varit ett hett diskuterat ämne med omfattande debatter och medial uppmärksamhet som följd. Kritiker har menat att skolorna bedriver en verksamhet som inte är förenlig med de värderingar det är avsett att skolan skall förmedla, medan försvarare har hävdat att skolorna är nödvändiga för att uppfylla kravet på religionsfrihet. LÄS MER

  5. 15. Synen på mångfaldsarbete och mångkulturalitet inom en konfessionell skola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ingela Wormén; [2015]
    Nyckelord :Mångfald; mångkulturalitet; konfessionell skola; mångfaldsarbete; värdegrund;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar en studie av en konfessionell skola med kristen inriktning och hur mantänker kring mångfald och mångkulturella aspekter i undervisningen i en skolsituation som är iprincip etnisk monokulturell vad gäller personal och elevsammansättning. Tyngdpunkten liggerpå hur pedagogerna ser på sina möjligheter att arbeta med dessa frågor dessutom görs avförfattaren en jämförelse med den forskning som finns inom detta område. LÄS MER