Sökning: "Konformitet"
Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade ordet Konformitet.
1. Emotioner och konflikt : Identitet och relationer hos den ryska diasporan iSverige efter invasionen av Ukraina
Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : The Russian invasion of Ukraine has affected millions of people in different ways. The everyday lives of Russians has changed significantly. Our purpose in this study is to explore the experiences of Russian immigrants in Sweden. LÄS MER
2. Allvarligt psykiskt störd - brottsling eller inte? : En undersökning av det s.k. tillräknelighetsrevisitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Innan ikraftträdandet av dagens brottsbalk, från år 1965, återfanns det tillräknelighetsbestämmelser i 1864 års strafflag. Vid reformarbetet av strafflagen och införandet av den nuvarande brottsbalken anförde lagstiftaren att tillräknelighetskravet skulle slopas med beaktande av det påkallade samhällsskyddet. LÄS MER
3. Maskinoperatörers upplevelser av konformitet på ett industriföretag i Sverige
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : I dagens samhälle påverkar och påverkas vi ofta av sociala normer och konformitet. I arbetsplatskontexter har det blivit vanligt att individer konformerar sig till andra individer eller grupper. LÄS MER
4. Individanpassad marknadsföring och den personliga integriteten : En komparativ studie kring påverkan av individanpassad marknadsföring sett ur generation X och generation Z:s perspektiv
Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Genom dagens digitalisering har den traditionella marknadsföringen utvecklats till en mer individanpassad marknadsföring, där företag i större utsträckning riktar sig till konsumenter på individnivå. Detta för att kunna nå konsumenten på ett personligt plan och därmed skapa annonser anpassade utefter den enskilda individen. LÄS MER
5. Du är hur du klär : en kvalitativ studie om mäns klädkonsumtion i relation till identitet och självbild
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Kläder är inte bara ett funktionellt måste för oss människor, utan fungerar även som ett verktyg för att uttrycka vår identitet och självbild. Genom att konsumera kläder kan vi kommunicera personlighet, värderingar och känslor till omvärlden, och genom klädval kan vi skapa en känsla av samhörighet med andra som delar våra klädstilar och preferenser. LÄS MER