Sökning: "Konkreta föremål"

Visar resultat 1 - 5 av 52 uppsatser innehållade orden Konkreta föremål.

  1. 1. En inkluderande förskola : alla barns rätt till inkludering i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Lindström; Rebecca Fogelberg; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; anpassningar; likvärdig; miljö;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare beskriver begreppet inkludering samt hur de arbetar med inkludering och olika anpassningar, för att skapa en inkluderande förskolemiljö för alla barn oavsett behov. Vidare undersöks förskollärares upplevelser kring möjligheter och utmaningar med inkludering samt hur reflektionstiden påverkar det inkluderande arbetssättet. LÄS MER

  2. 2. En provocerande brottsbekämpning? – En rättslig analys av insatsen Trojan Shield och konsekvenserna för det internationella straffrättsliga samarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Amela Grgic; [2023]
    Nyckelord :komparativ rätt; straffrätt; processrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Brottsbekämpande myndigheter står inför allvarliga prövningar till följd av den gränsöverskridande organiserade brottsligheten. Detta har resulterat i en ambition om effektivisering av brottsbekämpningen, inte minst genom okonventionella utredningsmetoder som provokativa åtgärder. LÄS MER

  3. 3. Användandet av konkreta material i matematikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Saja Bacheer; [2023]
    Nyckelord :CRA-metod; grundskola; intresse; konkreta material; kunskap; laborativt material; lärande; läromedel; matematikundervisning; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att undersöka hur användningen av konkreta material påverkar elevernas lärande och motivation i matematik i förskoleklass till och med årskurs tre. Kunskapsöversikten utgår ifrån frågeställningarna om vilken effekt konkreta material har på elevernas intresse och motivation i ämnet matematik, samt hur elevernas kunskap och lärande påverkas. LÄS MER

  4. 4. ”Att jag förstår, jag förstår dig, jag vill förstå dig” : Förskollärares livsberättelser av att arbeta med de yngsta barnens lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Johanna Isaksson; Emma Lindwall; [2023]
    Nyckelord :hermeneutics; learning processes; life story; narrative theory; preschool teachers; youngest children; de yngsta barnen; förskollärare; hermeneutik; livsberättelse; lärprocesser; narrativ teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en förståelse för hur förskollärare arbetar med att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser och hur detta har betraktats i förskolan. Frågeställningarna som ligger till grund lyder; Hur beskriver förskollärarna den pedagogiska verksamhetens utformning och dokumentation med de yngsta barnen?         och Hur har arbetssättet kring att synliggöra de yngsta barnens lärprocesser förändrats över tid ur förskollärares perspektiv? Studiens empiri har samlats in genom tre förskollärares livsberättelser som tolkats och analyserats utifrån narrativ teori med en hermeneutisk ansats. LÄS MER

  5. 5. AKK-användning med elever med flerfunktionsnedsättning - perspektiv från personalen i särskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Ellen Westling; Johanna Larsson; [2022-07-04]
    Nyckelord :Flerfunktionsnedsättning; AKK; särskola inriktning ämnes-områden; elevassistenter; speciallärare;

    Sammanfattning : Sammanfattning. Studiens syfte var att undersöka särskolepersonals uppfattningar om och erfarenheter av AKK-implementering med elever med flerfunktionsnedsättning. Data samlades in genom en digital enkät som besvarades av särskolepersonal från tre västsvenska kommuner (N = 41) och analyserades genom mixad metod (convergent design). LÄS MER