Sökning: "Konkreta föremål"

Visar resultat 11 - 15 av 52 uppsatser innehållade orden Konkreta föremål.

  1. 11. Att få teknikperspektiv : En fenomenologisk studie om lärarutbildares och studenters upplevelser av teknikundervisningen i förskollärarutbildningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sofie Andersson; Isabelle Bolzanello; [2020]
    Nyckelord :Fenomenologi; förskollärarstudenter; förskollärarutbildning; lärarutbildare; teknikdidaktik; teknikundervisning;

    Sammanfattning : Studien har undersökt lärarutbildares och studenters upplevelser av teknikämnet i förskollärarutbildningen. I teknikämnet återfinns många perspektiv som relaterar till mänskligt skapande för att uppnå särskilda ändamål. Det innefattar såväl tekniska system och digitala lösningar som vardagliga föremål. LÄS MER

  2. 12. “Alla barnen är viktiga i en grupp” : En intervjustudie om förskollärares sätt att anpassa aktiviteter som ställer krav på stillasittande uppmärksamhet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Kristine Sedell; Rebecka Johansson; [2020]
    Nyckelord :Anpassningar; barn i behov av särskilt stöd; förskollärare; undervisning; inkludering; sociokulturellt perspektiv; relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att öka kunskap om hur förskollärarna på olika sätt utifrån erfarenheter resonerar om planering och anpassningar av undervisningen för att stödja barnen i aktiviteter som ställer krav på uppmärksamhet och stillasittande. Metoden som använts för att samla in material är kvalitativa forskningsintervjuer och därefter har materialet analyserats utifrån ett relationellt samt sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  3. 13. Konkret material i sannolikhetsundervisningen : En litteraturstudie om att använda och motivera valet av konkret material med elever inom sannolikhetsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Edwin Bock; Paula Spets; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta är en litteraturstudie om konkret material i undervisning om sannolikhet. Många lärare tycker det är svårt att undervisa om sannolikhet så eleverna utvecklar kunskaper inom området, då kan konkret material vara till stor hjälp. LÄS MER

  4. 14. "Omöjliga kroppar”: : En diffraktion mellan ett konstpedagogiskt studiematerial och posthumanistisk teori.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Hanna Ruijsenaars; [2020]
    Nyckelord :Bildpedagogik; Konstpedagogik; Nationalmuseum; Intersektionalitet; Diffraktion; Posthumanism; Nymaterialism; Hållbar utveckling;

    Sammanfattning : Denna undersökning angriper Nationalmuseums skolmaterial ”Omöjliga kroppar – om skönhet, mode och genus” utifrån ett posthumanistiskt/ nymaterialistiskt perspektiv. Genom analysmetoden diffraktion identifierar jag hur dessa perspektiv skulle kunna ges utrymme i detta material. LÄS MER

  5. 15. Hjälpmedel eller störningsmoment? : En systematisk litteraturstudie om det konkreta materialets betydelse för matematikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emmie Danielsson; Lisa Rydén; [2019]
    Nyckelord :Konkret material; manipulatives; matematikundervisning; ett multimodalt perspektiv; Bruners teori; Heddens teori och sociokulturella perspektivet.;

    Sammanfattning : Detta är en systematisk litteraturstudie om vad tidigare forskning kommit fram till om användning av konkret material i matematikundervisningen för årskurs 1–3. Resultatet tar sin utgångspunkt i 12 vetenskapliga publikationer som sökts fram i olika databaser med olika sökord och därefter tolkats med teoretiska glasögon. LÄS MER