Sökning: "Konkreta föremål"

Visar resultat 16 - 20 av 52 uppsatser innehållade orden Konkreta föremål.

  1. 16. Strandsandjägaren (Cicindela maritima) i Gullbranna, Tönnersa- och Hökafältets naturreservat– förekomst, hot och förslag till bevarandeåtgärder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Patrik Celander; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Det halländska kustdynlandskapet har utsatts hårt historiskt av framförallt igenväxning, men även andra faktorer som exploatering och friluftsliv har påverkat. Plantering av bergtall och gräs på sanddynerna, för att förhindra sandflykten som drabbade bönderna redan på 1600- talet, gjorde att nästan hela kustdynlandskapet var täckt med vegetation på 1800- talet. LÄS MER

  2. 17. Flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maimunah Shaban; [2018]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Identitetsutveckling; Lärandemiljön; Modersmål; Språkutveckling;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med studien är att undersöka hur pedagoger uppfattar flerspråkighet i förskolan och hur de berättar att de stödjer flerspråkiga barns språkutveckling. Samt att undersöka lärandemiljöns betydelse för barns språkutveckling. LÄS MER

  3. 18. Säljarens upplysningsplikt för rådighetsfel : en kritisk granskning av säljarens upplysningsplikt för fel enligt 4 kap 18 § JB och fel enligt 11 kap 64 § PBL

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Isabelle Jonsson; Julia Engström; [2018]
    Nyckelord :Upplysningsplikt; rådighetsfel; PBL; fastighetsrätt; abstrakta fel; konkreta fel;

    Sammanfattning : Ansvarsfördelningen vid den abstrakta feltypen konkreta fel, har sedan länge skett med utgångspunkt i köparens undersökningsplikt. Praxis har dock i och med NJA 2007 s 86 gått ifrån denna huvudregel, när HD valde att ålägga säljaren en upplysningsplikt, i strid med de uttalanden som gjordes i förarbetena vid 1990 års lagändring av jordabalken. LÄS MER

  4. 19. ”Man tar två saker och så kollar man vad som är lika och vad som inte är lika. Då vet man vad jämföra är.” : En learning study om hur undervisning kan utformas för att utveckla elevers förmåga att göra skriftliga jämförelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Corinne Keuls; Stina Jensen; [2017]
    Nyckelord :Jämföra; jämförelser; förmågan att jämföra; learning study; variationsteori; lärandeobjekt; kritiska aspekter; flerspråkighet; språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Studien avser att öka kunskapen om hur elever i ett flerspråkigt klassrum kan undervisas i att skriva jämförelser. Syftet är att ta reda på elevers olika sätt att göra jämförelser samt hur lärare kan använda variationsteorin i kombination med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för att stärka elevers förmåga att jämföra konkreta föremål. LÄS MER

  5. 20. Pedagogers arbete kring Gelman och Gallistels fem principer : En observationsstudie om pedagogers stöttning i barns lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogik

    Författare :Angelica Nyström; [2017]
    Nyckelord :barns lärande; pedagogers roll; pedagogiskt material; Gelman och Gallistels fem principer.;

    Sammanfattning : Det är viktigt att barn får en lustfylld och positiv syn på matematik. Därför är det viktigt att arbeta med matematik redan från tidig ålder så att den kunskapen följer med dem i deras fortsatta liv. Matematik innefattar mycket och därför har jag valt att fokusera på ett område som jag inte har mycket kunskap om. LÄS MER