Sökning: "Konkretiserande matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Konkretiserande matematik.

  1. 1. Laborativ Matematik : Hur och i vilket syfte används laborativ matematik i undervisningen för årskurs 4–6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Analoga material; Digitala material; Konkretiserande arbetssätt; Laborativt arbetssätt; Extrauppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur och i vilket syfte lärare använder laborativa material och arbetssätt i sin undervisning. Ett klassrum idag kan bestå av en variation av elever rent kunskapsmässigt. LÄS MER

  2. 2. Matematikens viktiga språk : En kvalitativ studie om hur de matematiska begreppen tillämpas eller inte tillämpas under de första skolåren

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Angelica Blomberg; Emelie Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Matematiska begrepp; matematik f - 6; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i åk F-6 ger elever möjlighet attutveckla sin matematiska begreppsförståelse. Kvalitativa intervjuer har genomförtsmed två förskoleklasslärare, en 1 – 3-lärare och två 4 – 6-lärare, där data sedan bearbetats, analyserats och kategoriserats genom ett induktivt tillvägagångssätt. LÄS MER

  3. 3. Laborativa aktiviteter : En analys av läromedel i matematik för årskurs fyra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)

    Författare :Louise de Jongh; [2020]
    Nyckelord :Laboratory activities; teaching materials; sociocultural perspective; theory of variation; grade four; Laborativa aktiviteter; läromedel; sociokulturellt perspektiv; variationsteori; årskurs fyra;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om, i vilken utsträckning läromedel i matematik föreslår laborativa aktiviteter. Forskning visar att det är gynnsamt för elever att arbeta laborativt. Metoden som valdes är en kvalitativ innehållsanalys. LÄS MER

  4. 4. Hur lärare konkretiserar matematik i årskurs 1 : En intervju- och observationsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Linn Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Digitala resurser i matematik; Konkret material; Matematikundervisning i årskurs 1; Laborativt arbetssätt i matematikundervisning;

    Sammanfattning : Studiens huvudsyfte är att undersöka hur lärare gör matematikundervisningen konkret för elever i årskurs 1, samt vilka verktyg de utnyttjar vid konkretisering av ämnet. Studien undersöker även vad lärare har för uppfattning om konkret material och andra konkretiserande verktyg samt hur synen på detta påverkar valet av arbetssätt. LÄS MER

  5. 5. Konkret laborativt material i matematikundervisning : Synliggörande av det matematiska innehållet tal i bråkform med hjälp av konkret laborativt material i år 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Lisa Andersson; [2019]
    Nyckelord :konkret material; konkretisering; tal i bråkform; variationsteori.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare med hjälp av konkret laborativt material kan synliggöra det matematiska innehållet tal i bråkform i matematikundervisningen i år 4–6. Bakgrunden till studien är omdiskuterade resultaten i matematik som svenska elever fått i PISA och TIMMS samt ett intresse för hur konkret material på ett gynnsamt sätt kan användas i matematikundervisningen. LÄS MER