Sökning: "Konkurrens betyg"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Konkurrens betyg.
1. Tävlingsmoment i idrott och hälsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Kunskapsöversikten analyserar tävling i ämnet idrott och hälsa. Syftet är att belysa tävlingsmomentet i undervisningen inom ämnet idrott och hälsa med inriktning mot grundskolans senare år och gymnasieskolan. LÄS MER
2. Det fria skolvalet?
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Humanistiska och teologiska fakulteternaSammanfattning : I uppsatsens bakgrund beskrivs framväxten av det fria skolvalet, genom decentraliseringen av skolan, införandet av friskolereformen och skolpengen. Uppsatsens syfte är således att beskriva de bakomliggande faktorer som kan tros bi-dra till elevens val av skola, samt de konsekvenser valet kan innefatta. LÄS MER
3. ESG och finansiell prestation : En empirisk studie av amerikanska energibolag
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Hållbarhet och socialt ansvarstagande är inget nytt koncept för företag, men dess popularitet och bredare användning växer i takt med ökad medvetenhet om företags och människors miljöpåverkan. ESG-betyget har blivit ett av de mest välkända måtten för att mäta ett företags prestation i hållbarhet och konceptet för större uppmärksamhet hos investerare runt om i världen. LÄS MER
4. "Världens tuffaste yrke" : En kvalitativ studie om lärares psykosociala arbetsmiljö
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Läraryrket är ett av de yrken som många upplever har en hög arbetsbelastning bestående av både administrativt arbete och undervisning av lektioner. Lärare ska uppfylla de krav som ställs på dem från politiker och rektorer för att eleverna ska få en så utvecklande undervisning som möjligt. LÄS MER
5. Ohälsa och stress i skolan : Elevers upplevelser av bedömning och betyg i årskurs 9
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbeteSammanfattning : Tidigare forskning visar att elever i grundskolan upplever sig stressade på grund av skolans kunskapskrav och omfattande betygskriterier. Syftet med denna undersökning är att ge en bild av hur eleverna uppfattar betyg och bedömning men även att skildra elevernas upplevelser av stress och hur deras hälsa påverkas av den eventuella stress de upplever i grundskolans slutskede. LÄS MER