Sökning: "Konkurrenskraft"
Visar resultat 1 - 5 av 973 uppsatser innehållade ordet Konkurrenskraft.
1. Ekonomistyrning som ett verktyg i en tid av ekonomisk nedgång och förändrat konsumtionsbeteende: En fallstudie på ett av de marknadsledande företagen inom dagligvaruhandeln
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Dagligvaruhandeln utgör en central sektor inom detaljhandeln där ständiga förändringar i konsumentbeteenden skapar en komplex verklighet för företag. Eftersom branschen ständigt står inför en snabb förändring av marknadens förutsättningar så har den ökande betydelsen av ekonomistyrning som ett verktyg blivit alltmer uppenbar. LÄS MER
2. Medietidningarnas AI-porträtt : En kvantitativ innehållsanalys av hur AI skildras i tidningarna Resumé och Dagens Media
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur AI gestaltas i tidningarna Resumé och Dagens Media som är inriktade på media- och kommunikation. Detta uppnås genom att studera tidningarnas artiklar om AI. LÄS MER
3. ARTIFICIELL INTELLIGENS INOM SVENSK BANKSEKTOR : En kvalitativ studie om implementering, utmaningar och framtida vägledning
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Denna studie fokuserar på att undersöka förutsättningarna för svenska banker att investera i artificiell intelligens (AI) för att förbättra kundnöjdheten. I ljuset av den pågående digitala transformationen och de teknologiska innovationerna som skett inom banksektorn har det analyserats hur bankerna anpassar sig för att möta kundernas förväntningar och behov. LÄS MER
4. Accelerera kunskapsspiralen – lärande om generativ AI i kunskapsarbete : En kvalitativ fallstudie om hur kunskap uppstår genom lärande på individnivå och kunskapsdelning på gruppnivå i en kunskapsarbetande organisation
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utvecklingSammanfattning : Artificiell intelligens (AI) har blivit en central del av utvecklingen hos moderna organisationer, med potential att förändra arbetssätt och öka effektivitet och konkurrenskraft. Generativ AI, som skapar innehåll baserat på mönster i befintliga data, har snabbt utvecklats och väckt stor uppmärksamhet i olika branscher. LÄS MER
5. Ekonomistyrningens roll för att stärka konkurrenskraften genom hållbarhetsintegrering
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Företag agerar och styr olika, bland annat beroende på dess storlek, mognadsfas och resurser. Hur ekonomistyrningen utformas och avspeglas i ett företag som är i en tillväxtfas är mer förekommande studerat utifrån en traditionell syn på ekonomistyrningen. LÄS MER