Sökning: "Konnektivismen"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Konnektivismen.

  1. 1. Kommunikation i storskaliga internetbaserade kurser : En kvalitativ studie om karaktären av den sociala interaktionen i diskussionsforum i xMOOCar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Malin Engquist; [2018]
    Nyckelord :Massive Open Online Courses; MOOC; xMOOC; social interaction; Community of Inquiry; self-paced; instructor-paced; learning; asynchronous discussion forums; storskalig öppen internetbaserad kurs; MOOC; xMOOC; social interaktion; undersökande gemenskap; CoI; självstyrd studietakt; lärarledd; lärande; asynkrona diskussionsforum;

    Sammanfattning : Storskaliga, öppna, internetbaserade kurser (MOOCar) introducerades år 2008 av George Siemens och Stephen Downes och deras popularitet har ökat ända sedan dess. Förespråkare av MOOCar påstår att de har en potential att möjliggöra livslångt lärande för människor från hela världen. LÄS MER

  2. 2. Dagens informationssamhälle utmanar skolan att utvecklas, lära nytt och tänka om : En kvalitativ litteraturstudie om vilka förmågor dagens ungdomar behöver utveckla i ett nutida globaliserat medielandskap

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Linnéa Arrelid; Henric Bergh; [2017]
    Nyckelord :Informationssamhälle; medielandskap; UNESCO; MIK; konnektivismen; svenska skolans styrdokument; förmågor; digitala medier;

    Sammanfattning : I ett allt mer informationsrikt samhälle ställs det nya krav på dagens ungdomar att klara av att möta och hantera det. Syftet med denna litteraturstudie var att ge en överblick över aktuell forskning som behandlar vilka typer av förmågor som är nödvändiga att ungdomar utvecklar i dagens globaliserade och digitala informationssamhälle. LÄS MER

  3. 3. Medborgarfostran och digitaliseringi samhällskunskapsundervisningen : Elevers och lärares upplevelser av relationen mellanmedborgarfostran och digitalisering isamhällskunskapsundervisningen på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Olivia Olofsson; [2017]
    Nyckelord :medborgarfostran; digitalisering; samhällskunskapsundervisning; konnektivismen; actualizing citizenship; dutiful citizenship;

    Sammanfattning : Det råder i forskningslitteraturen inga tvivel om att dagens unga har blivit särskilt berörda av den omfattande digitaliseringen i samhället. I skolan visar sig detta extra tydligt, där undervisningen i allt större utsträckning använder sig av digitala verktyg för att bemöta digitaliseringen. LÄS MER

  4. 4. YouTube, Facebook och bloggar i klassrummet : Fem gymnasielärares uppfattningar om och förhållningssätt till integrering av nätbaserade verktyg i undervisningen

    Master-uppsats, Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Mia Jumlin; [2012]
    Nyckelord :Konnektivismen; digitalt lärande; undervisning; pedagogik; didaktik;

    Sammanfattning : I takt med att samhället förändras gör även skolan det. Datorerna har fått en stor och betydande plats i klassrummet och de verksamma inom skolan möter därmed nya utmaningar. På vilket sätt och till vad ska datorn användas är några av dem. LÄS MER

  5. 5. Nya vägar till kunskapens källa : En studie gällande hur långt integreringen av mediala verktyg har kommit i klasslärares verksamhet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Emilie Andersson; Malin Carlsson; [2010]
    Nyckelord :media; sociokulturella perspektiv; konnektivism; digital natives; digital kompetens; informations- och kommunikationsteknik; lärare; mediala verktyg; undervisning; samhälle; framtidens klassrum;

    Sammanfattning : BAKGRUND: Då media under de senaste årtiondena vuxit sig till att bli en kraft nog att räkna med i samhället och även i skolan tyckte vi att det var intressant område att grunda vår undersökning på. I bakgrunden tar vi upp tidigare forskning som pekar på vikten av att dagens skola kopplas till den vardag samt det samhälle eleverna lever i. LÄS MER