Sökning: "Konsekvenser till flerspråkiga elever"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Konsekvenser till flerspråkiga elever.

  1. 1. När svårigheter omvandlas till nya möjligheter : En studie om anpassning av lärmiljön för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alia Aidan Charif; [2022]
    Nyckelord :Anpassad lärmiljö; flerspråkighet; sociokulturell teori; speciallärare; språkstörning;

    Sammanfattning : SammanfattningAidan, Alia (2022). När svårigheter omvandlas till nya möjligheter, en studie om anpassning av lärmiljö för flerspråkiga elever med språkstörning i årskurs 4–6.(When difficulties are transformed into new opportunities, a study on adaptation of learning environment for multilingual students with language in grades 4 - 6). LÄS MER

  2. 2. Undervisning i en flerspråkig kontext : En litteraturstudie om vad som främjar flerspråkiga elevers språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :David Larsson; Daniel Nyström; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkighet; transspråkande; språkutveckling; stöttning;

    Sammanfattning : Sverige har genomgått en stor och snabb samhällsförändring i ett multikulturellt avseende. Till följd av ökad migration de senaste decennierna har Sverige blivit mer mångkulturellt och språksituationen förändrats. Detta får direkta konsekvenser för lärare som får en större ansvarsbörda utan att besitta lämpliga verktyg. LÄS MER

  3. 3. Oro i klassrummet vid modersmålsundervisning: former och konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Iman Hasan Mahdi; [2021-11-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka på vilka sätt modersmålslärare och en enhetschef samt elever upplever svårigheter när det finns olika typer av oro i klassrummet och brist på arbetsro under lektionerna på högstadiet. Vad beror det på att eleverna stör och skapar oro vid en frivillig undervisning som modersmålet? Beror problematiken bara på elevernas beteende? Eller, finns det något annat, som bidrar till att arbetsro i klassrummet inte fungerar, som tid för modersmålsundervisningen, lokaler, kulturella skillnader, antal elever i klassen, socialt samspel, disciplin, elever med svårigheter och ledarskap? Utifrån mina frågeställningar söker jag svar på frågan om oro i klassrummet och brist på arbetsro kan leda till att eleverna vill sluta läsa sitt modersmål? Undersökningens empiri utgörs av intervjuer med en enhetschef, sex modersmålslärare i olika språk och diskussion med sex elever. LÄS MER

  4. 4. Lågstadielärares syn på modersmål i det ordinarie klassrummet : En kvantitativ enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Ronja Anerfält; Karolina Hansson; [2021]
    Nyckelord :enkät; modersmål; årskurs 1-3; lärares attityder; flerspråkiga kollegor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie är att bidra med kunskap om lågstadielärares syn samt omfattning av arbetet med övriga modersmål i den ordinarie undervisningen. Forskningsfrågorna i denna studie var: vad är lågstadielärares inställning till användningen av övriga modersmål i klassrummet?, är användningen av övriga modersmål i den ordinarie undervisningen villkorad? vid vilka situationer anser lågstadielärare att användningen är lämplig? och hur ser förutsättningarna ut för lågstadielärare att arbeta med övriga modersmål genom samarbete med flerspråkiga kollegor? Studien hade en kvantitativ inriktning, därav valdes enkät som metod. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elever med fokus på matematik : en kunskapsöversikt

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Ida Karlsson; [2021]
    Nyckelord :Multilingual; mathematic; education; students; culture;

    Sammanfattning : Den kulturella mångfalden ökar i Sverige. I skolan finns det cirka 150 olika språk av de ungefärliga 200 som fastställts i det svenska samhället. Flerspråkighet har varit aktuellt under en längre tid i Sverige. Förr var de vanliga orsakerna immigration på grund av fattigdom eller flyktingar som flytt krig. LÄS MER