Sökning: "Konstruktivism förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Konstruktivism förskola.

  1. 1. Hur får vi energi? : En kvalitativ semistruktuerad intervjustudie om barns uppfattningar kring kroppens energiprocesser.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anja Rantamäki; [2018]
    Nyckelord :Chemistry; energy; food; preschool; perceptions; science; Energi; förskola; förskoleklass; kemi; mat; naturvetenskap; tankar; uppfattningar;

    Sammanfattning : Denna studie har som syfte att studera vilka tankar förskolebarn i åldern mellan 5-6 år har om energiprocesser kopplat till människokroppen. Metoden var en kvalitativ semistrukturerad intervjustudie som genomfördes på en förskola samt i en förskoleklass. Teoretiska utgångspunkten var social konstruktivism. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan. - En studie om förskollärares syn på ämnet matematik i förskolan och deras arbete med vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chantal Cortes Andrade; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som oftast förknippas med skolans matematik, vilket gör att arbetemed matematik i förskola får en annan upplevelse och uppfattning. Syftet med denna studie äratt se hur matematik upplevs i förskolan och hur förskolelärare uppfattar arbete medvardagsmatematik i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Upplevelser, det tror jag är viktigt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Julia Mundt-Petersen; Elinor Wallén; [2017]
    Nyckelord :naturvetenskap; förskola; natural sience; lärande; miljö; natur; utomhuspedagogik; ämneskunskap;

    Sammanfattning : Studiens syfte grundar sig i att skapa fördjupad förståelse för hur pedagoger arbetar med och skapar förståelse för naturvetenskap i vardagen i förskolan. Utförd studie är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer av tre förskollärare från en naturvetenskap-och teknikprofilerad förskola i södra Sverige. LÄS MER

  4. 4. Är en sten levande? : En studie om barns föreställningar om vad som är levande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Sandra Eriksson; [2016]
    Nyckelord :Life; constructivism; biology; preschool; growth; Liv; konstruktivism; biologi; förskola; tillväxt;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate the children’s thoughts and opinions about what is living and non - living. Whether they believe that animals and plants are living, and about the beliefs that children have about things that are non-living and living. LÄS MER

  5. 5. Plattan och barnet - från politiken till eleven

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Johanna Jäderberg; Tobias Raudsepp; [2014]
    Nyckelord :IKT; plattor; förskola; förskoleklass; pedagogisk;

    Sammanfattning : SyfteStudiens syfte är att ta reda på hur barns och elevers samspel samt det sociala lärandet i förskola respektiveförskoleklass tar sig uttryck genom användningen av plattan i den pedagogiska verksamheten.Metod och materialVi har gjort observationer och samtalsintervjuer för att få svar på våra frågeställningar. LÄS MER