Sökning: "Konstruktivism inlärning"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Konstruktivism inlärning.

  1. 1. Konkret material inom matematiken : Ett komplement i undervisningen vid arbete med tiokamraterna

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för ingenjörsvetenskap, matematik och ämnesdidaktik (2023-)

    Författare :Anna Larsson; Lovisa Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Konkret material; tiokamraterna; addition; konstruktivism;

    Sammanfattning : Forskning har visat att användandet av konkret material i matematikundervisningen ökar elevers motivation till inlärning samt attlärare får lättare att differentiera sin undervisning. Denna studies syfte är att få ökad kunskap om lärares syn på användning av konkret material i undervisning om addition med tiokamraterna. LÄS MER

  2. 2. Högpresterande elever och den kollaborativa lärmiljön : En undersökning om effekten av kollaborativt och traditionellt arbetssätt på högpresterande elevers inlärning

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Désirée Enderstam; Monika Jensen; [2021]
    Nyckelord :högpresterande elever; kollaborativt lärande; traditionellt lärande; sociokulturell lärandeteori; konstruktivism;

    Sammanfattning : Detta utvecklingsarbete undersöker huruvida högpresterande elever gynnas av ett kollaborativt arbetssätt i jämförelse med ett traditionellt arbetssätt i inlärningen av glosor eller begrepp. De deltagare som ingår i undersökningen är elever i högstadiet, som antingen har undervisats i tyska eller i kemi. LÄS MER

  3. 3. Att navigera ett högskolebibliotek i samtiden : En fallstudie av Chalmers biblioteks lärandetorg och dess placering i bibliotekets organisationsutveckling

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABM

    Författare :Julia Hillberg; [2018]
    Nyckelord :Academic libraries; Organizational Change; Constructivism Education ; Learning; Space Architecture ; Högskolebibliotek; organisationsutveckling; konstruktivism pedagogik ; inlärning; rummet arkitektur ;

    Sammanfattning : As information becomes more widely available, the library finds itself in a position where new paths need to be explored on which to reach out to users. Learning Commons have developed internationally as a way to stimulate active learning and to prioritise social interaction over the material collection. LÄS MER

  4. 4. Yt- eller djupinlärning, förstår eleverna No-undervisningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Yoana Bylund; Eva Jacobsson; [1999]
    Nyckelord :Education; Inlärning; kompostering; konstruktivism; metoder; No-undervisning; pedagogik; vattnets kretslopp; Pedagogik;

    Sammanfattning : Följande frågor ligger till grund för vårt arbete: - Har eleverna förstått No-undervisningen på det sätt läraren undervisat? - Vilka metoder är bättre än andra för att eleverna ska tillgodogöra sig undervisningen? Vi har dels gjort en litteraturgenomgång dels en enkätstudie för att få svar på frågorna. Vi har kommit fram till att majoriteten av eleverna har förstått lärarens undervisning och att laborationer i kombination med diskussioner har gett bra resultat. LÄS MER