Sökning: "Konstruktivistisk pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Konstruktivistisk pedagogik.

  1. 1. iPads på fritids?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Tuddén; Viktor Runnby; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala verktyg; språkutveckling; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Utveckling av språkliga uttrycksformer är något som har en viktig plats i fritidshemmets undervisning och behovet har ökat de senaste åren. Antalet flerspråkiga elever har även det ökat och fritidshemmen bör se till att deras behov av språkutveckling tillgodoses. LÄS MER

  2. 2. Motsättningar mellan lednings- och medarbetarperspektiv på räddningstjänstens lärande : En fallstudie om en brandstations lärandepotential i praktiken

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Emma Eriksson; [2022]
    Nyckelord :workplace learning; situated learning; learning environment; rescue service; arbetsplatslärande; situerat lärande; lärmiljö; räddningstjänst;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att bidra med kunskap som kan utveckla räddningstjänstens arbetsplatslärande. Studien är en kvalitativ fallstudie med en ontologisk ståndpunkt som kan beskrivas som konstruktivistisk. LÄS MER

  3. 3. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER

  4. 4. En väg mot differentierad undervisning : En kvalitativ studie om lärares förhållningssätt till praktiska metoder i de naturorienterande ämnena

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Bailey Danille Carlsson; Helena Andersson; [2021]
    Nyckelord :Praktiska metoder; undervisningsmetoder; grundskolans tidigare år; naturorienterande ämnen; förhållningssätt; förutsättning; hinder; lärande; motivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning Praktiska metoder är en undervisningsmetod som har blivit mer aktuell i dagens undervisning och kan ses som ett paraplybegrepp inom såväl matematikämnet som de naturorienterande ämnena, vilket innefattar tydliga praktiska moment i undervisning där eleverna får hantera, påverka eller observera material som studeras. I de naturorienterande ämnena kan praktiska metoder omfatta observationer, experiment och laborationer som syftar till att eleverna blir mer delaktiga och tillåts använda sina sinnen för att pressa lärande bortom faktakunskaper mot fördjupad förståelse. LÄS MER

  5. 5. HANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Nilsson Hellgren; [2020-03-09]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; yrkesutbildning; trepartssamtal; aktionsforskning; samtalsstöd; yrkeskunnandet försäljning och service;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera undervisningen så att elevers lärande av yrkeskunskaper synliggörs och blir möjliga att bedöma. LÄS MER