Sökning: "Konstruktivistisk syn"

Visar resultat 1 - 5 av 50 uppsatser innehållade orden Konstruktivistisk syn.

  1. 1. iPads på fritids?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Matilda Tuddén; Viktor Runnby; [2023-10-23]
    Nyckelord :Fritidshem; digitala verktyg; språkutveckling; flerspråkighet;

    Sammanfattning : Utveckling av språkliga uttrycksformer är något som har en viktig plats i fritidshemmets undervisning och behovet har ökat de senaste åren. Antalet flerspråkiga elever har även det ökat och fritidshemmen bör se till att deras behov av språkutveckling tillgodoses. LÄS MER

  2. 2. VÄGLEDNINGENS BETYDELSE I REHABILITERINGSPROCESSER : En kvalitativ studie ur vägledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Rönnquist; Elin Berglund; [2023]
    Nyckelord :Empowerment; Vägledning; KASAM; rehabiliteringsprocesser;

    Sammanfattning : Antalet individer som står utanför arbetsmarknaden ökar och anledningarna till detta är av både psykisk och fysisk karaktär. De som jobbar med att hjälpa och vägleda dessa individer tillbaka alternativt för första gången till arbete är urvalet för denna studie där vi siktat in osspå att få ökad förståelse för arbetet med detta klientel. LÄS MER

  3. 3. Jaget som verktyg : En explorativ studie om hur socionomers syn på klienter relaterar till socialtjänstensspecialiseringsgrad

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Stina Vestin; [2022]
    Nyckelord :Social worker; social service; city and countryside; constructive grounded theory; holistic view; specialized organization; generalized organization; Socionom; socialtjänst; stadoch landsbygd; konstruktivistisk grundad teori; helhetssyn; specialiserad organisation; generalistisk organisation;

    Sammanfattning : Skiljer sig arbetsupplevelserna för socionomer beroende på om de arbetar inom socialtjänsten i storstäderna eller ute på landsbygden? Det var frågor som denna som inledde uppsatsskrivandet. Detta mynnade slutligen ut i syftet att undersöka socionomers beskrivningar av sina klienter och om dessa har någon koppling till organisationens struktur. LÄS MER

  4. 4. En historisk resa med en gymnasieklass genom Västsverige våren 2019

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jonas Kristiansen Adelsten; [2022]
    Nyckelord :Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Enviromental education; Gymnasie ute; Gymnasium ute; High school; High school outdoor; Miljöundervisnign; Outdoor education; Outside teching; Outdoor Teaching; Outside; Påplats pedagogik; Ute pedagogik; Utelärande; Uteläsande; Utepedagogik; Utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att utifrån ett exempel på ett kursupplägg för gymnasiets kurs Historia 1A1 som uppfyller alla styrdokumentens krav, visa på en modell för att undervisa utanför klassrummets väggar, ute i samhället, som kan leda till en avsevärt högre måluppfyllelse. Därvid kan detta exempel även föra fram ännu ett bland tidigare fåtaliga exempel för att hävda behovet av vidare studier av utomhus- eller påplatspedagogik även för de högre åldrarna inom skolväsendet. LÄS MER

  5. 5. Nyanlända elevers framtidsval : Studie-och yrkesvägledares syn på vägledning av nyanlända elever under högstadietiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Xiangming Bi; Stefan Hansson; [2021]
    Nyckelord :kompetens; kulturella skillnader; metod; nyanlända elever; relationer; språksvårigheter; studie-och yrkesvägledare; utvecklingsområden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om studie- och yrkesvägledares arbete med nyanlända elevers studie- och yrkesvägledning under högstadietiden, med ett särskilt fokus på metoder som används vid vägledningen av denna elevgrupp samt de utvecklingsområden som kan finnas. Våra frågeställningar handlar om de intervjuades erfarenheter av arbete, vilka metoder de använder och vilka utvecklingsområden som kan identifieras när det gäller arbetet med att vägleda denna elevgrupp. LÄS MER