Sökning: "Konstruktivistisk vägledning"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Konstruktivistisk vägledning.

  1. 1. VÄGLEDNINGENS BETYDELSE I REHABILITERINGSPROCESSER : En kvalitativ studie ur vägledares perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Rönnquist; Elin Berglund; [2023]
    Nyckelord :Empowerment; Vägledning; KASAM; rehabiliteringsprocesser;

    Sammanfattning : Antalet individer som står utanför arbetsmarknaden ökar och anledningarna till detta är av både psykisk och fysisk karaktär. De som jobbar med att hjälpa och vägleda dessa individer tillbaka alternativt för första gången till arbete är urvalet för denna studie där vi siktat in osspå att få ökad förståelse för arbetet med detta klientel. LÄS MER

  2. 2. Att komponera ett liv i balans : En kvalitativ studie av kvinnors karriärväxlingar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Jensen Hellmér; Hanna Kvist; [2022]
    Nyckelord :Karriär; Konstruktivism; Careership; Värderingar; Familj;

    Sammanfattning : Kvinnor och män är inte jämställda på arbetsmarknaden. Högre utbildning till trots, tjänar kvinnor mindre, innehar färre chefspositioner, deltidsarbetar mer och tar större ansvar för hem och barn. Tidigare forskning visar att ungefär hälften av kvinnorna med barn karriärväxlar i medelåldern. LÄS MER

  3. 3. Nyanlända elevers framtidsval : Studie-och yrkesvägledares syn på vägledning av nyanlända elever under högstadietiden

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Xiangming Bi; Stefan Hansson; [2021]
    Nyckelord :kompetens; kulturella skillnader; metod; nyanlända elever; relationer; språksvårigheter; studie-och yrkesvägledare; utvecklingsområden;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om studie- och yrkesvägledares arbete med nyanlända elevers studie- och yrkesvägledning under högstadietiden, med ett särskilt fokus på metoder som används vid vägledningen av denna elevgrupp samt de utvecklingsområden som kan finnas. Våra frågeställningar handlar om de intervjuades erfarenheter av arbete, vilka metoder de använder och vilka utvecklingsområden som kan identifieras när det gäller arbetet med att vägleda denna elevgrupp. LÄS MER

  4. 4. KARRIÄRVÄGLEDNING FÖR PERSONER MED UTMATTNINGSSYNDROM : En kvalitativ studie om livslångt lärande och karriärkompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Paula Hiller; Anna Palm; [2021]
    Nyckelord :Career guidance; turning point; fatigue syndrome; career management skills; lifelong learning; Karriärvägledning; brytpunkt; utmattningssyndrom; karriärkompetens; livslångt lärande;

    Sammanfattning : Många som drabbas av utmattningssyndrom (UMS) upplever en nedsatt kognitiv förmåga och att sjukdomen blir en brytpunkt och ett vägval som kräver en väl fungerande handlingsplan inför framtiden. Denna studie har intervjuat individer med UMS och frågat hur de ser på karriärvägledning, om den behövs och vilken typ av vägledning som de efterfrågar. LÄS MER

  5. 5. Interkulturell studie- och yrkesvägledning - en kvalitativ studie om studie- och yrkesvägledares upplevelser i kulturmöten med Sfi-elever

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Alfredsson; Maryam Zare; [2020]
    Nyckelord :Sfi-elev; studie- och yrkesvägledare; Kulturmöte; Interkulturell; Kommunikation;

    Sammanfattning : På grund av extrema händelser i världen sker det en allt större migration både i Sverige och i andra länder. Att få människor att integrera sig i samhällets utbildning- och arbetsmarknad och i det sociala livet är aktuella diskussioner i politiska, såväl som i sociala och ekonomiska sammanhang. LÄS MER