Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Forging discourse : språk som handling i konstskolepedagogik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Maria Bergfalk; [2018]
    Nyckelord :Konstskola; Pedagogik; Diskurs; Konstskolepedagogik;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöker jag samtida pedagogik på konstskolor i syfte att närma mig konstskolepedagogiken som begrepp. Begreppet är inte vedertaget och i generell mening inte tydligare i sin gestalt än att det är pedagogiken som bedrivs på konstskolor. Därför blir studien även ett explorativt försök till begreppsliggörande. LÄS MER

  2. 2. Att skapa ett konstnärskap : JOHN NDEVASIA MUAFANGEJO

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Kajsa Frostensson; [2016]
    Nyckelord :John Ndevasia Muafangejo; Rorkes Drift; Sydafrika; Namibia; Apartheid; Konstskola; Peder Gowenius; Otto Lundbohm.;

    Sammanfattning : Detta är en presentation av den namibiske konstnären John Ndevasia Muafangejos (1943 - 1987) konstnärliga gärning. Syftet med undersökningen har varit att utöver en tolkning av hans bilder försöka förstå vad han har betytt för landet Namibia under deras befrielsekamp och efteråt, men även hur han kunde utvecklas till konstnär under apartheidregimens Sydafrika. LÄS MER

  3. 3. Circulating Knowledge

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Nils Pyk Wirström; [2015]
    Nyckelord :Circulating Knowledge; Culture School; Älvsjö; Stockholm; School building; Cirkulerande Kunskap; Kulturskola; Älvsjö; Skola; Kultur; Musikskola; Dansskola; Konstskola; Hierarkilösa rum; jämställd rumslighet; jämställda rum;

    Sammanfattning : I projektet undersöktes hur kulturskolans olika aktiviter och verksamheter kan jämställas. Att genom en byggnad utan rumsligt inbyggda hierarkier få all utövning att skrida över varandras och sina egna gränser och inspirera varandra. LÄS MER

  4. 4. Behövs bildundervisning i skolan? : om bildens marginalisering i den visuella kulturen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för Bildpedagogik (BI)

    Författare :Karl Gustafsson; [2011]
    Nyckelord :bildundervisning;

    Sammanfattning : Denna undersökning ställer sig frågan huruvida skolans bildundervisning behövs eller inte? Detta görs genom att inventera och diskutera tre stycken argument som bestrider bildämnets marginalisering, och därigenom försvara bildundervisningens plats i skolan. Arbetet har sin uppkomst i ett politiskt beslut, vilket föranledde en ekonomisk försämring för Västerås Konstskola. LÄS MER

  5. 5. Förberedande konstutbildning : i ett internationellt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Jill Lindström; [2011]
    Nyckelord :Art Education; Konstutbildning;

    Sammanfattning : Uppsatsen beskriver hur fyra olika utbildningar i Europa definierar och förmedlar konstnärlig kunskap. Uppsatsen tar sitt avstamp på Dômen Konstskola i Göteborg där författaren undervisar. LÄS MER