Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Som en spegelbild : Studiet av dräkt i ett tvärmetodologiskt möte mellan konst- och arkivvetenskap

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Sofia Särdquist; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Dräkthistoria är ett tvärvetenskapligt område med möten mellan flera akademiska discipliner. Denna uppsats utforskar mötet mellan konstvetenskap och arkivvetenskap, utifrån teoretiska perspektiv och metodologi i konstvetenskapliga dräktstudier som baseras på text i form av uppgifter i arkiv, särskilt bouppteckningar. LÄS MER

  2. 2. Empirens belysning : Ljuskronorna på Rosersbergs slott 1818–1860

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Isabella Forssberg; [2022]
    Nyckelord :Rosersbergs slott; empir; ljuskronor; kristallkronor; bronsamplar; brännförgyllt brons; Karl XIV Johan; performativitet;

    Sammanfattning : Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx  Handledare: Magdalena Holdar Titel och undertitel: Empirens belysning: Ljuskronorna på Rosersbergs slott 1818–1860 Författare: Isabella Forssberg  Kontaktuppgifter till författaren: tel: 070-4537559 e-mail: [email protected]  Uppsatsnivå: kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2021 ABSTRACT: Den här uppsatsen behandlar performativiteten hos ljuskronorna på Rosersbergs slott 1818–1860 då slottet var regelbundet bebott av Karl XIV Johan och Desirée. LÄS MER

  3. 3. Fenomenet Keith Haring : Konstens kommersialisering

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Carl Sahlström; [2022]
    Nyckelord :Keith Haring; Kommers; Kulturellt kapital; Branding; Konst; Mode; Reklam.;

    Sammanfattning : ABSTRACT Institutionen för kultur och estetik, Konstvetenskap 106 91 Stockholms universitet 08-16 20 00 vx Handledare: Sara Callahan Titel och undertitel: Fenomenet Keith Haring- Konstens kommersialisering Författare: Adam Sahlström Kontaktuppgifter: [email protected] Uppsatsnivå (kandidat-, magister- eller masteruppsats): Kandidatuppsats Ventileringstermin: HT2021 ABSTRACT: Uppsatsen behandlar ämnet kring konstnären Keith Haring och hur hans konst kommersialiserats i diverse olika kanaler såsom reklam och mode. LÄS MER

  4. 4. Det kusligt främmande : Das unheimliche i fotografier av Annika von Hausswolff och Maria Miesenberger

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Konstvetenskap

    Författare :Ellinor Andersson; [2022]
    Nyckelord :Das unheimliche; Det kusligt främmande; Det kusliga; Uncanny; Annika von Hausswolff; Maria Miesenberger; Semiotik;

    Sammanfattning : Samtidigt som das unheimliche tycks ha fått ett genombrott inom såväl det litteraturvetenskapliga som det filmvetenskapliga fältet har det förblivit ett marginaliserat område inom konstvetenskapen. Motiveringen till detta tycks vara att dess undanglidande natur gör det svårt att slå fast dess visuella uttryck samtidigt som upplevelsen är för nära knutet till det uppfattande subjektets personlig historia och psykologiska disposition för att tillskrivas någon allmän giltighet. LÄS MER

  5. 5. En pixlad analys : Hur applicerbara är äldre bildanalysmetoder på pixel art?

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Anna Holm; [2022]
    Nyckelord :Art History; Pixel Art; Digital Art; Heinrich Wölfflin; Erwin Panofsky; Iconology; Principles of Art History; Image Analysis; Konstvetenskap; Pixel Art; Digital Konst; Heinrich Wölfflin; Erwin Panofsky; Ikonologi; Konsthistoriska Grundbegrepp; Bildanalys;

    Sammanfattning : This thesis examines the possibility of expanding the toolset for art historical studies of digital art, doing so by studying if older influential art theories can be used in image analysis of digital artworks. More specifically, the study centers around the application of Heinrich Wölfflin’s objective classifying principles as well as Erwin Panofsky’s iconology and iconography on the digital art form pixel art. LÄS MER