Sökning: "Konsumentbeteende hållbar utveckling"

Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden Konsumentbeteende hållbar utveckling.

  1. 1. Stylingservice som hållbar produkt : Värdet av en konsulterande stylingtjänst för minskad överkonsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Karl Sedeborn Holst; Agnes Ottander; [2023]
    Nyckelord :Consumer behaviour; sustainability; individual-focused advisory consumption; PSS; Konsumentbeteende; hållbarhet; individfokuserad rådgivande konsumtion; PSS;

    Sammanfattning : Dagens konsumtion av kläder hos den genomsnittlige konsumenten består till stor del av överkonsumtion. Ett bristande engagemang samt okunskap om klädkonsumtionens miljöpåverkan är ofta bidragande faktorer till ohållbar konsumtion. LÄS MER

  2. 2. Monitoring Sustainability Performance during the Use Phase of Product-Service Systems

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Matilda Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Product-Service System PSS ; Sustainable Business Model; Use Phase; Assessment and Monitoring; Key Performance Indicators KPIs ; Produkttjänstsystem PSS ; Hållbar affärsmodell; Användningsfas; Bedömning och Kontroll; Nyckeltal KPI:er ;

    Sammanfattning : Circular economy (CE) is widely seen as a potential solution to negative impacts caused by thelinear economy; however, companies must integrate CE principles into the business modeldeeper to achieve sustainable development. The Product-Service System (PSS) businessmodel is a potential solution to the superficial implementation of CE due to shifting the focusto delivering functionality rather than ownership. LÄS MER

  3. 3. Spårbarhet inom modeindustrin : en kvantitativ studie om köpbeteende och attityd vid onlineköp av kläder

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Malin Prelog; Hilma Steén; Daniella Rybarczyk; [2023]
    Nyckelord :Traceability in the textile value chain; Transparency; Sustainability; Attitude; Buying behavior; Communication; E-commerce; Spårbarhet i den textila värdekedjan; Transparens; Hållbarhet; Attityd; Köpbeteende; Kommunikation; E-handel;

    Sammanfattning : Modeindustrin har länge fått utstå kritik för att vara en ohållbar bransch med bristande transparens och spårbarhet när det gäller hur och under vilka villkor klädesplaggen har tillverkats. Transparens och spårbarhet är två skilda begrepp, men båda är avgörande faktorer för att uppnå en mer hållbar, rättvis och ansvarsfull modeindustri. LÄS MER

  4. 4. Laddinfrastrukturens roll i en hållbar stad En fallstudie om Göteborgs Stad

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Hjalmar Dammberg; Josefine Reimer; Maikol Petersen; [2022-07-01]
    Nyckelord :Infrastruktur; laddning; elbil; hållbara städer; organisatoriska aktiviteter;

    Sammanfattning : Göteborg är en stad som uppmärksammats för sitt miljöarbete och av samma anledning vunnit flera nationella och internationella priser. För att även nå Förenta Nationernas globala mål om maximal temperaturökning i atmosfären till år 2030, måste ett sektorsöverskridande samarbete ske. LÄS MER

  5. 5. Kollaborativ modekonsumtion - en miljömässigt hållbar konsumtionsmodell?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Saga Broberg; Christina Karlsson; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Kollaborativ modekonsumtion är ett relativt nytt begrepp som har utvecklats i samband med att olika affärsmodeller för delningsekonomier vuxit fram. Utvecklingen av ny teknologi har möjliggjort för nya former av internetbaserade affärsmodeller att ta form. LÄS MER