Sökning: "Konsumenter spelbolag"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden Konsumenter spelbolag.

  1. 1. Betting i en digital era : En studie av spelbranschens digitalisering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Nicolas Leon; Freddy Montan; [2023]
    Nyckelord :digitalisering; network gatekeeping; gamblification; reglering; betting;

    Sammanfattning : I en tid av digitalisering återfinns betting, i högre utsträckning, online. Vilket leder till en mediering av aktiviteten samt en konvergens till andra nätverk och plattformar. LÄS MER

  2. 2. Hållbarhetsredovisning i spelbranschen : Valet av legitimitetsstrategi och dess inverkan på konsumenterna

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Håkan Andersson; Oskar Norlöv; [2021]
    Nyckelord :CSR; sustainability; sustainability reporting; legitimacy theory; legitimacy strategies; gambling industry; CSR; hållbarhet; hållbarhetsredovisning; legitimitetsteorin; legitimitetsstrategier; spelbranschen;

    Sammanfattning : Spelbranschen är, enligt många, en kontroversiell bransch där företagens vinster motsvarar konsumenternas förluster. Spelandet kan även, till följd av spelberoende, leda till hälsoproblem. För att motverka dessa problem tog den svenska staten fram en ny lag som började gälla vid årsskiftet mellan 2018 och 2019. LÄS MER

  3. 3. Påverkan av spelreklam och internetspelande på konsumenter i en digitaliserad marknad : En deduktiv studie om konsumenters uppfattning av den förändrade spelmarknaden

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhet

    Författare :Simon Carlhammar; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Marknaden för spel om pengar har förändrats kraftigt de senaste åren som följd avdigitalisering av branschen. Detta har tillfört nya möjligheter för spelbolag att marknadsförasig samt att erbjuda en lättillgänglig och användarvänlig tjänst för konsumenter vilket har letttill ökade bekymmer angående problemspelande där marknadsföringen i synnerhet harhamnat i fokus. LÄS MER

  4. 4. Svenska Spel och LeoVegas CSR-arbete : En studie som syftar till att undersöka och jämföra Svenska Spels och LeoVegas CSR-arbeten

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Leon Kedevik; Charlie Thelin; [2021]
    Nyckelord :CSR; Svenska Spel; LeoVegas; Carroll’s CSR pyramid; gambling company; Social responsibility; CSR; Svenska Spel; LeoVegas; Carroll’s CSR pyramid; Spelbolag; Samhällsansvar;

    Sammanfattning : Att spela om pengar online kan till grunden ses som en form av underhållning, dock kan det också urskiljas en stor problematik relaterat till denna underhållning. Antalet personer som har ett spelberoende ökar i oroande takt och i all denna uppståndelse kan man fundera kring vad spelbolagen själva har för ansvar i frågan. LÄS MER

  5. 5. Den nya spellagens inverkan på spelbolag och dess konsumenter : En undersökning av hur spelbolag balanserar spelansvaroch vinstintresse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Mitch Jörgensen; Hannes Persson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : In 2019 the Swedish government restructured the Swedish gambling market. The once closed gambling monopoly opened up and invited new actors to the market. In order to acquire rights to the Swedish gambling market, the betting-and casino companies need to apply for a gambling license. LÄS MER