Sökning: "Konsumentforskning"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet Konsumentforskning.

  1. 1. Individuella skillnader i sensoriska behov: “Need for Scent”, “Need for Sound” och “Need for Vision” skalor : Ett bidrag till ämnets teoriutveckling

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Emma Ekholm; Alexandra von Schreeb; [2017]
    Nyckelord :Sensory marketing; “Need for Touch” scale; autotelic; instrumental; scent; sound; sight; high sensory; low sensory; olfactory; audio.; Sinnesmarknadsföring; “Need for Touch” skala; autotelisk; instrumental; doft; ljud; syn; högsensorisk; lågsensorisk.;

    Sammanfattning : Titel: Individuella skillnader i sensoriska behov: “Need for Scent”, “Need for Sound” och “Need for Vision” skalor. Ett bidrag till ämnets teoriutveckling. LÄS MER

  2. 2. Att vinna på återvinning - En studie om konsumenters resonemang vid inlämning av avlagda kläder till modeföretag

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Therése Ohlsson; Fredrika Isaksson; [2014]
    Nyckelord :konsumentbeteende; textilåtervinning; kläder; återvinning; Etisk konsumtion; producentansvar; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna uppsats är att utifrån ett etiskt konsumtionsperspektiv undersöka vad som driver valet att lämna in avlagda kläder till en klädproducent. Vi ämnar även undersöka hur konsumenter reflekterar och resonerar kring sin handling, och hur de rationaliserar sitt val i den mån de upplever handlingen som etiskt paradoxal. LÄS MER

  3. 3. Consumer decision making Adaptation to differences in the choice environment

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Kognitionsvetenskap

    Författare :Kerstin Vikström; [2006]
    Nyckelord :Konsumentforskning; Beslutsteori; Kognitionsforsknig; Computer science; numerical analysis; systems; control; Datalogi; numerisk analys; system; kontroll; Psychology; Psykologi; Social Sciences;

    Sammanfattning : The complexity of a decision environment is determined by a number of factors. These factors include number of options, number of attributes, frequency of purchase and interattribute correlations. A consumer can adapt to complex decision environments in several ways. LÄS MER

  4. 4. Vad är konsumtion? Service Management studenters föreställningar i relation till forskningsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Emma Johansson; Marie Lindström; Cecilia Björk; [2005]
    Nyckelord :konsumtion; konsumtionsforskning; föreställningar; behov; rationalitet; referensgrupper; identitetsskapande; symboliska värden; Trade; Handel; Business and Economics;

    Sammanfattning : Problem: Konsumtionsforskningen har gått ifrån fokusering på människans fysiologiska behov och synen på människan som en enskild individ till fokus på de psykologiska och sociala behoven där människan sätts in i ett socialt sammanhang. Vilka föreställningar har studenter vid Service Management programmet, Campus Helsingborg, Lunds Universitet, om konsumtion? Hur kan dessa föreställningar relateras till befintliga forskningsperspektiv? Syfte: Uppsatsens syfte är att undersöka de föreställningar som Service Management studenter har om konsumtion. LÄS MER