Sökning: "Konsumentuppfattningar"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Konsumentuppfattningar.

  1. 1. Konsumenters uppfattningar som påverkar köpbeslut av lokalproducerad mat : En kvantitativ studie om konsumentuppfattningar kring skepticism, kvalitet, välbefinnande och betalningsvilja i Sverige och Kroatien

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten; Linköpings universitet/Företagsekonomi

    Författare :Kim Andersson; Klara Dandic; [2023]
    Nyckelord :Local food; Scepticism; Quality; Well-being; Willingness to pay; Lokalproducerad mat; Skepticism; Kvalitet; Välmående; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Titel: Konsumenters uppfattningar som påverkar köpbeslut av lokalproducerad mat Författare: Kim Andersson och Klara Dandic Handledare: Jasenko Flodin Arsenovic Syfte: Syftet med denna undersökning är att analysera de faktorer som styr konsumenternas beslut vid köp av lokalt producerade livsmedel genom att analysera förhållandet mellan konsumenternas uppfattningar om skepticism, kvalitet, välbefinnande i förhållande till betalningsvilja. Metod: Denna studie har en kvantitativ forskningsstrategi tillsammans med en deduktiv ansats. LÄS MER

  2. 2. Kommunicera hållbart : En studie om hur konsumenter uppfattar CSR-kommunikation från familjeföretag

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Jessica Lindgren; Johanna Åsbringer; [2014]
    Nyckelord :CSR; Corporate Social Responsibility; CSR-kommunikation; familjeföretag; företagens ansvarstagande; konsumentuppfattningar;

    Sammanfattning : Vi lever i en tid där allt fler företag insett vikten av att ta ansvar över vår planet och där ett ansvarstagande utöver det ekonomiska har blivit en naturlig del i deras arbete. Konsumenterna vill i större utsträckning göra medvetna val och efterfrågar mer information om hållbarhet från företag. LÄS MER

  3. 3. Word-of-Mouse-Effektens Mörka Sida : - En experimentell studie om hur negativ information i dagens sociala medier påverkar konsumentuppfattningar

    Magister-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Jennifer Lennartsson; Linnea Carlsson; [2010]
    Nyckelord :WOM; eWOM; eWOM-effekten; negativitetseffekten; diagnosticitet; negativ information; produktattribut; företagsvärderingar;

    Sammanfattning : The Dark Side of the Word-of-Mouse Effect - An experimental study of how negative information in today’s social media can influence consumer perception  As a result of the electronic revolution of information dissemination, social media as a phenomenon has come to play an important part, both in society at large but also when it comes to business and marketing. Nowadays, knowledge and opinions about brands and products are spread by reputation through a wide range of social media platforms, a phenomenon which in the literature is referred to as word-of-mouse or electronic word-of-mouth (eWOM). LÄS MER

  4. 4. Eko-logiskt : eko-märken som meningsskapande för konsumenter

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för etnologi

    Författare :Matilda Marshall; [2009]
    Nyckelord :Eco-labelling; Ecological food; Eco-branding; Consumer perception; Consumption; Green labelling; Organic food; ekologisk märkning; ekologisk mat; blogg; konsumentuppfattningar; blogging; Änglamark; KRAV; Garant; I love eco; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to, through a consumer perspective, study how organic labelling and trademarks can be seen as meaningful in everyday life. Besides interviews the research is based on nethnography, which includes researching consumer stories revealed on interactive blogs on the Internet. LÄS MER

  5. 5. Environmental and social certifications on coffee : A study of consumer perceptions

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tema

    Författare :Alexander Sjöberg; Louise Wall; [2009]
    Nyckelord :Coffee; Greenwashing; Consumer perceptions; Certifications; Organic; KRAV; Fair Trade; Rainforest Alliance; UTZ Certified; European Union certification for organic farming.; Kaffe; Greenwashing; Konsumentuppfattningar; Certifieringar; Ekologiskt; KRAV; Rättvisemärkt; Rainforest Alliance; UTZ Certified; Europeiska Unionens certifiering för ekologiskt jordbruk.;

    Sammanfattning : Using coffee as the example, the five certifications; Rainforest Alliance, Fairtrade, UTZ Certified, EU certification for organic farming and KRAV are explored. A consumer perception survey and a comparative analysis of the certifications true achievements are compared in order to establish how well consumer perceptions reflect certification demands. LÄS MER