Sökning: "Konsumentval"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade ordet Konsumentval.

  1. 1. Psykologin bakom miljöpåverkan : korttidsminnets effekt på konsumentbeteende

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Berland Hoxha; Hanna Johansson; [2023]
    Nyckelord :Negative Affect; Recency; Primacy Effect; Peak-end-rule; Short-term memory; Duration Neglect;

    Sammanfattning : Människor lämnar alla efter sig ett miljöavtryck när man inhandlar matvaror. Hur stort miljöavtryck man upplever att man lämnar efter sig är dock inte alltid korrekt. LÄS MER

  2. 2. Investigating Consumer Perception and Speculative AI Labels for Creative AI Usage In Media

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Aswath Sivakumaran; [2023]
    Nyckelord :Creative AI; Speculative Design Thinking; Consumer Perception; Consumer Choice; Consumer Labeling; Near-future Speculation; Kreativ AI; Spekulativt Designtänkande; Konsumentuppfattning; Konsumentval; Konsumentmärkning; Spekulation om nära framtiden;

    Sammanfattning : The growing importance of Creative AI and its uncertain impact on people necessitates more research. Current studies mainly focus on technical aspects, neglecting consumer perspectives. LÄS MER

  3. 3. Den svenska klimatdiskursen : En diskursanalys av folkets klimatåsikter i nyhetsmedia

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jenni Lundh; [2019]
    Nyckelord :klimatdiskurs; advanced liberal democracy; klimatfrågan; WPR; diskursanalys; media; insändare; marknadisering; konsumentval;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Konsumentens gröna livsmedelskompass

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Luiza Schunnesson Flores da Cunha; [2017]
    Nyckelord :Brand identity; Green marketing; Eco labels; Eco design; Food packaging design; Consumers decisions; Environmental certification; Ecological; Food products; Förpackningsdesign för livsmedel; Varumärkesidentitet; Grön marknadsföring; Ekologisk design; Miljöcertifieringar; Ekologiska livsmedel; Konsumentval;

    Sammanfattning : This study aimed to get a better understanding for how packaging design, brand and certifications guide Swedish consumers when choosing between different ecological food products. The study further investigated how brands could use packaging design and a certification strategy as a way to advertising the brand and the food as ecological. LÄS MER

  5. 5. The price of knowledge : Förhållandet mellan konsumentkunskap och etisk konsumtion

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Victor Paulsson; Filip Wiklander Eriksson; [2017]
    Nyckelord :Consumer knowledge; Willingness to pay; ethical labelling; fairtrade; Konsumentkunskap; betalningsvilja; etisk märkning; fairtrade;

    Sammanfattning : Syfte: Vår studie tar avstamp i det som tidigare forskning beskrivit som ett gap mellan konsumenters attityd och beteende till etisk konsumtion. Utifrån en efterfråga om ytterligare kartläggning och en upplevd avsaknad av studier som undersöker betydelsen av kunskap för betalningsvilja och konsumtion till fairtrade-produkter har vi därför formulerat följande syfte: "Syftet med studien är att få djupare förståelse för förhållandet mellan konsumenters kunskap om etisk märkning och deras konsumtion samt betalningsvilja för etiskt märkta-produkter. LÄS MER