Sökning: "Konsumtion av sport"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden Konsumtion av sport.
1. Supportras syn på sportswashing inom fotboll : En studie om fotbollssupportrars åsikter kring sportswashing och hur det har påverkat dem under VM i Qatar 2022
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskapSammanfattning : Många skulle påstå att fotboll är världens största sport och intresserar flest personer över hela världen jämfört med andra sporter. Fotboll är mer än bara fotboll. Till viss del är det två lag som springer efter en boll, men för många som inte själva inte är på fotbollsplanen innebär sporten så mycket mer. LÄS MER
2. Kunskap om dental erosion samt konsumtion av sur dryck bland ungdomar : En tvärsnittsstudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Introduktion/Bakgrund: Dental erosion är en irreversibel kemisk process som innebär förlust avtandsubstans. Läskförsäljning i Sverige ökar varje år och ungdomars konsumtion av läsk är en bidragandeorsak till dental erosion. LÄS MER
3. Rörelseaktivitet hos regnbågar (Oncorhynchus mykiss) med olika antal eumelaninfläckar, utsatta för stressande sportfiske
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Rainbow trout (Oncorhynchus mykiss) are introduced in large parts of the world and are commonly farmed for consumption as well as a valued sport fish. Many species of salmonids show large intraspecific variation in pigmentation, which has been shown to correlate with stress response and several other behavioral traits. LÄS MER
4. StickyGuard : Ett benskydd för minskat användande av tejp
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för företagande, innovation och hållbarhetSammanfattning : Överkonsumtion är idag en av de största faktorerna till en negativ inverkan på vår miljö. Om alla hade levt som vi gör i Sverige så hade vi människor varit i behov av tre jordklot till för att vår natur ska hinna återproducera resurser i den takt som vi människor förbrukar dem. LÄS MER
5. Kan man köpa sig en ny mansroll?
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : Reklam existerar i nästan alla människors liv och företag kan genom sin marknadsföring vara en bidragande faktor till vilka normer som accepteras av samhället. Att undersöka attityder kring hur reklam kan påverka män och kvinnors identitet är således relevant eftersom vi lever i en konsumentkultur där kommersiella resurser är med och skapar våra identiteter. LÄS MER