Sökning: "Konsumtionsarbete lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden Konsumtionsarbete lärare.

  1. 1. Attityder och matematikprestationer : En litteraturstudie gällande hur attityder och uppfattningar relaterar till matematikprestationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Felicia Blomberg Forslind; Felicia Schlein Jonsson; [2021]
    Nyckelord :Attityd; uppfattning; beteende; matematik; prestation; elev; lärare; grundskola;

    Sammanfattning : Detta konsumtionsarbete syftar till att undersöka hur attityder till, och uppfattningar om matematik relaterar till beteenden som påverkar elevers matematikprestationer, främst under årskurs F–3. För att undersöka detta har vi sökt, behandlat och analyserat artiklar som berör både lärares och elevers attityder och uppfattningar gentemot matematik och lärande. LÄS MER

  2. 2. Matematikundervisning utomhus : En litteraturstudie om hur utomhuspedagogik används för elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Kenneth Alm; Amanda Andersson; [2018]
    Nyckelord :Matematik; utomhuspedagogik; motivation; Informations- och kommunikationsteknik IKT ; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med detta konsumtionsarbete var att undersöka hur utomhuspedagogik används i matematikundervisning. Denna undersökning har genomförts genom att samla in, granska och bearbeta utvald litteratur för att försöka besvara arbetets syfte. Insamling av data genom vetenskapliga artiklar gjordes med hjälp av databaserna ERIC och UniSearch. LÄS MER

  3. 3. Motivationens påverkan hos elever i deras möte med naturvetenskap : En litteraturstudie om elevers motivation och uppfattning om naturvetenskap

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Lärande, Estetik, Naturvetenskap (LEN)

    Författare :Magnus Ström; Sandra Gustafsson; [2016]
    Nyckelord :motivation naturvetenskap problembaserat lärande konstruktivism;

    Sammanfattning : Syftet med detta konsumtionsarbete är att genom forskning få en djupare insikt i vad som motiverar, engagerar, skapar intresse och förståelse hos eleverna gällande de naturorienterande ämnena. Vi har genom befintlig forskning analyserat elevernas övergripande attityd kring de naturorienterande ämnena utifrån olika aspekter så som motivation, engagemang, intresse och förståelse. LÄS MER

  4. 4. Stöd av lärprocesser : En forskningsstudie om hur lärare kan stödja elevers lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jenny Forss; [2014]
    Nyckelord :lärprocesser; lärstrategier; social konstruktivism; kognitivism; behaviorism;

    Sammanfattning : Som lärare vill man hjälpa elever att lära sig så mycket som möjligt. Syftet med examensarbetet är därmed att undersöka hur man som lärare kan stödja elevers lärprocesser. En utgångspunkt i studien är de tre lärteoretiska perspektiven behaviorism, kognitivism och social konstruktivism. LÄS MER

  5. 5. Matematikundervisning via problemlösning: Hur lärare kan arbeta för att utveckla elevers matematiska kunnande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Agnetha Kellén; [2014]
    Nyckelord :matematik; problemlösning; problemlösningsförmåga; arbetsmetod; uppgift; lärarroll;

    Sammanfattning : Syftet med detta konsumtionsarbete är att genom granskning av tidigare forskning undersöka hur grundskollärare kan arbete med matematikundervisning via problemlösning för att utveckla elevers matematiska kunnande; arbetets fokus är undervisning i årskurs 4–6. För att ta reda på hur lärare kan arbeta med matematikundervisning via problemlösning har olika studier avseende arbetsmetoder, uppgiftstyper och lärarroller samt deras effekt på elevers kunnande bearbetats. LÄS MER