Sökning: "Konsumtionsbeteenden"

Visar resultat 1 - 5 av 37 uppsatser innehållade ordet Konsumtionsbeteenden.

  1. 1. Flexible Future : Exploring The Effects of Real Time Prices on Swedish Households’ Price Responsiveness

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Arvid Jonsson; Theo Målsten; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The exceptionally high electricity prices in Sweden during 2022 changed the common view about electricity consumption and an increasing number of households switched from fixed or monthly contracts to real time price (RTP) contracts. Historically, there has been a limited amount of real user data on RTP customers and their consumption behaviors. LÄS MER

  2. 2. “When to buy, What to buy and How much to buy” : En fallstudie om hur klädjätten NA-KD använder sig av rabattkoder som marknadsföring på Instagram och vad detta innebär för samtidens konsumtionsbeteenden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Alba Guerini Molin; Maja Morenius; [2023]
    Nyckelord :influencer; social media; Instagram; marketing; collaborations; discount-codes; consumption theory; fast-fashion; influencer-marketing; brand identity; brand image. influencer; sociala medier; marknadsföring; samarbeten; rabattkoder; konsumtionsteori; snabbmode; influencermarknadsföring; varumärkesidentitet; varumärkesbild.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In the following case study, we have investigated how the fast fashion brand NA-KD uses discount codes as a marketing tool on Instagram with the help of influencers and what this in turn means for our consumption of fashion and clothing. In order to answer our research questions and gain a better understanding of this type of marketing, a qualitative content analysis was applied to two different video presentations with the founders of the brand, Jarno Vanhatapio and Magnus Hjörne. LÄS MER

  3. 3. Reklam som hörs - En kvalitativ studie av influencer marketing i podcasts

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Filippa Olin; Zaza Lindau; [2023]
    Nyckelord :Influencer marketing; podcast; retorik; ethos; logos; pathos; storytelling; identifikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : I dagens globala mediesamhälle har digitala medier fått en allt större betydelse för individer, organisationer och samhället i stort. I takt med detta har förväntningarna på företags digitala närvaro ökat, vilket i sin tur har inneburit en större efterfrågan på nya marknadsföringsverktyg. LÄS MER

  4. 4. Svenska hushålls förändrade elkonsumtion 2020 och 2022

    Kandidat-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Benjamin Jiang; Pallavi Roy; [2023]
    Nyckelord :electricity consumption; consumption behavior; households; Swedish households; behavioral patterns; feedback; inflation; elkonsumtion; konsumtionsbeteende; hushåll; svenska hushåll; beteendemönster; återkoppling; inflation;

    Sammanfattning : Studien ämnar att tillgängliggöra kunskap om svenska hushålls konsumtionsbeteenden i en ekonomiskt svår tid; en tid präglad av hög inflation och höga elpriser. Kunskap och förståelse för svenska hushålls konsumtionsbeteenden är en avgörande faktor för att Sverige ska nå uppställda klimatmål – genom träffsäkra policyer och utveckling av klimatsmarta verktyg. LÄS MER

  5. 5. The Pursuit of Less : En kvalitativ multimodal analys av hur modeföretaget Asket använder CSR-kommunikation för att skapa legitimitet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Alva Franzén; Filippa Lindberg; [2023]
    Nyckelord :CSR-kommunikation; Legitimitet; Asket; Modebranschen;

    Sammanfattning : En bransch som associeras med bristande hållbarhet är modebranschen eftersom arbetskraft och naturresurser vanligtvis utnyttjas på ett icke hållbart sätt. Under 2000-talet har medvetenheten angående hållbarhet inom modeindustrin ökat. LÄS MER