Sökning: "Konsumtionsliv"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet Konsumtionsliv.

  1. 1. En bild säger mer än tusen ord.. : En kvalitativ studie om hur unga kvinnors livsvärld påverkas av användandet av sociala medier

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Erica Karlstrand; Sara Tuvesson; [2018]
    Nyckelord :Sociala medier; Makt; Livsvillkor; Livsvärld; Unga kvinnor; Hyperverklighet;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen är att skapa en djupare förståelse och reflektera kring unga kvinnors användande av sociala medier och hur det påverkar deras livsvärld. Studien genomfördes med en kvalitativ metod och det utfördes 8 semistrukturerade intervjuer med unga kvinnor i åldrarna 16- 19 år. LÄS MER

  2. 2. Du är vad du köper : En kritisk diskursanalys av IKEAs serie Vad gafflar ni om?

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Elin Doverby; Malin Olsson; [2016]
    Nyckelord :content marketing; IKEA; critical discourse analysis; Vad gafflar ni om?; consumption life; convergence culture; reflexive self; Fairclough; Bauman; Giddens; Jenkins; content marketing; IKEA; kritisk diskursanalys; Vad gafflar ni om?; konsumtion; konsumtionsliv; konsumtionskulturteori; reflexiva jaget; Fairclough; Bauman; Giddens; Jenkins;

    Sammanfattning : Our modern society is based on a culture of consumption, where individuals are in an on- going search for self-realization through consumption. But in a society with buzz a of commercials and information, a society where media users are getting more critical towards commercialized messages it’s harder for companies to be heard. LÄS MER

  3. 3. Samhällsansvar som kommunikativt verktyg : En studie gällande Lindex kunders uppfattningar av begreppet CSR.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Josefine Håkansson; Olivia Ahlberg; [2016]
    Nyckelord :CSR; kommunikation; konsumtionsliv;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Samhällsansvar som kommunikativt verktyg - en studie gällande Lindex kunders uppfattningar av begreppet CSR. Författare: Olivia Ahlberg och Josefine Håkansson Handledare: Malin Hallén Examinator: Linus Andersson Typ av arbete: Examensarbete för kandidat i Medie- och kommunikationsvetenskap [15hp] Termin: VT-16 Antal ord: 13 224 Syfte och frågeställningar: Uppsatsens syfte är att bidra till djupare förståelse för Lindex kunders uppfattningar av företagets CSR-arbete. LÄS MER

  4. 4. Att leva som Robin Hood? : En hermeneutisk studie om vad det innebär att vara sopdykare i ett postmodernt konsumtionssamhälle

    Kandidat-uppsats, Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Jasemin Bill; [2013]
    Nyckelord :dumpster diving; dumpster divers; rushseekers; postmodern society; consumption; consumer society.; Sopdykning; sopdykare; kicksökare; postmodernt samhälle; konsumtion; konsumtionsliv.;

    Sammanfattning : Syftet med den föreliggande studien har varit att beskriva och skapa en djupare förståelse för vad det innebär att vara sopdykare i ett postmodernt konsumtionssamhälle. Den teoretiska delen i studien har bestått av Zygmunt Baumans teorier om konsumtionsliv, globalisering och postmodern etik. LÄS MER

  5. 5. OKEJ MED GAY : En studie om motiven till företagens riktade marknadsföring mot homosexuella

    Kandidat-uppsats, Sektionen för hälsa och samhälle (HOS)

    Författare :Mikaela Lundh; Sara Jäderklint; [2012]
    Nyckelord :Homosexualitet; företag; reklam;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie var att belysa det faktum att homosexuella är en utsatt grupp som diskrimineras och om denna problematik möjligen kan förändras med hjälp av företags öppenhet. Vi har i vårt arbete både vänt oss till stora och minde företag för att få deras tankar kring hur problemet ser ut och se om företagen anser att de genom sitt sociala inflytande påverka andra genom den position de tagit på marknaden. LÄS MER