Sökning: "Konsumtionsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet Konsumtionsteori.

  1. 1. “When to buy, What to buy and How much to buy” : En fallstudie om hur klädjätten NA-KD använder sig av rabattkoder som marknadsföring på Instagram och vad detta innebär för samtidens konsumtionsbeteenden

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för modevetenskap

    Författare :Alba Guerini Molin; Maja Morenius; [2023]
    Nyckelord :influencer; social media; Instagram; marketing; collaborations; discount-codes; consumption theory; fast-fashion; influencer-marketing; brand identity; brand image. influencer; sociala medier; marknadsföring; samarbeten; rabattkoder; konsumtionsteori; snabbmode; influencermarknadsföring; varumärkesidentitet; varumärkesbild.; Cultural Sciences;

    Sammanfattning : In the following case study, we have investigated how the fast fashion brand NA-KD uses discount codes as a marketing tool on Instagram with the help of influencers and what this in turn means for our consumption of fashion and clothing. In order to answer our research questions and gain a better understanding of this type of marketing, a qualitative content analysis was applied to two different video presentations with the founders of the brand, Jarno Vanhatapio and Magnus Hjörne. LÄS MER

  2. 2. Svenska konsumenters inställning och betalningsvilja för produkter skapade av marint plastavfall

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tilda Selemark; Magda Lundblad; [2021-06-30]
    Nyckelord :plast; marint plastavfall; återvinning; återvunnen plast; konsumtionsteori; inställning; attityd; betalningsvilja;

    Sammanfattning : Bakgrund: Den utbredda plastanvändningen har möjliggjorts av sjunkande produktionskostnader, vilket lett till lägre priser och ökad konsumtion av plastartiklar. Detta, tillsammans med bristande avfallshantering, resulterar i att åtta miljoner ton plast årligen hamnar i världshaven. LÄS MER

  3. 3. Volitional Vanity : A study on the players of Path of Exile and their premium purchases

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Mauricio Singh Martinez; Sini Tang; [2021]
    Nyckelord :game design; microtransactions; path of exile; theory of consumption; cosmetic items; vanity items;

    Sammanfattning : This bachelor’s thesis presents a study mainly focused on players’ motivations of purchasing cosmetics items in Path of Exile, a free-to-play, action role-playing game. A “Theory of Consumption” is used in this paper as the theoretical framework. LÄS MER

  4. 4. Förändringsbara funktioner i kläder : En experimentell studie om förhållande mellan plagg, användare, miljö och uttryck

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Lydia Liljegren; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker förändringsbara kläder utifrån ett hållbarhets- och användarperspektiv. Undersökningen utgörs av såväl en teoretisk del som en praktiskt del, där den teoretiska delen består av en litteraturstudie som används för att förstå konsumenters preferenser och uppfattningar gällande förändringsbara kläder. LÄS MER

  5. 5. Jag äter väl hamburgare så länge jag tycker det är gott : En kvalitativ studie om hur publiken tar emot och tolkar miljömässigt hållbara budskap från snabbmatsbranschen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Persson; Anton Salinas; [2020]
    Nyckelord :encoding decoding; konsumtionsteori; miljömässig hållbarhet; publikforskning; snabbmatbranschen;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Studiens syfte är att studera hur publiken tolkar budskap och förhåller sig till information från företagen McDonalds och Max hamburgare när de kommunicerar miljömässig hållbarhet. Studiens frågeställningar är följande: • Hur ser publikens attityder gentemot snabbmatskedjorna ut? • Hur värderar publiken informationen från Max hamburgare och McDonalds? • Hur påverkar företagens marknadsföring konsumenters köpvanor och val för att stödja miljön? Metod och material: De metoder som använts i studien är fokusgruppsintervjuer och innehållsanalyser. LÄS MER