Sökning: "Konsumtionstrend"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet Konsumtionstrend.

  1. 1. Showrooming: En växande konsumtionstrend : Värdefaktorer i köpbeslutsprocessen kopplat till showrooming

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)

    Författare :Amanda Lindkvist; Agnes Rudander; [2023]
    Nyckelord :Consumption; Showrooming; Omni-channel; Channels; Value; Purchase decision-making process; Konsumtion; Showrooming; Omnikanal; Kanaler; Värde; Köpbeslutsprocessen;

    Sammanfattning : Den tekniska utvecklingen har bidragit till ett ökat antal kanaler mellan företag och konsumenter. Detta möjliggör för konsumenter att fritt röra sig mellan dessa kanaler för att skapa och forma dess köpupplevelse efter önskat behov. LÄS MER

  2. 2. En intervjustudie om odlare av kulturspannmål i Norrland

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Urban and Rural Development

    Författare :Tilde Lindbäck; [2023]
    Nyckelord :kulturspannmål; odlare; norrländsk växtodling; småskalighet; motivation;

    Sammanfattning : En framtid med varmare klimat och mer oberäkneliga väderförändringar ställer krav på livsmedelsproduktionens anpassningsförmåga. Forskningen visar att en genetisk diversitet är viktig för att stärka resiliensen inom odlingslandskapet och stå emot framtidens utmaningar. LÄS MER

  3. 3. Hållbart beteende : Hur nudging inom design kan användas för att främja en hållbar livsmedelskonsumtion

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Simon Sjöberg; [2022]
    Nyckelord :Design; Produktdesign; Hållbar livsmedelskonsumtion; Livsmedelskonsumtion; Hållbarhet; Design för hållbart beteende; Nuding; Nuding inom livsmedel; Livsmedel; Hållbart beteende;

    Sammanfattning : Livsmedelskonsumtionen står för cirka 30% av den totala mängden koldioxid människan står för. Genom att konsumera mindre animaliska proteiner och mer proteiner från växtriket är det möjligt att minska klimatpåverkan med mer än 25%. LÄS MER

  4. 4. Hållbarhetsmärkningarnas påverkan vid konsumenters val av kaffe En kvalitativ studie ur ett konsumentperspektiv på hållbarhetsmärkningar på kaffe

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ifrah Muhudin; Kajsa Pålsson; [2021-06-30]
    Nyckelord :Hållbarhet; Hållbarhetsmärkt kaffe; Hållbarhetsmärkningar; Köpbeteende; Konsumtionstrend; Betalningsvilja; Attityder.; Sustainability; Sustainability labeled coffee; Sustainability labels; Buying behaviours; Consumption trend; Willingness to pay; Attitudes.;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka, öka förståelsen om svenska konsumenters uppfattningar och attityder gentemot hållbarhetsmärkningar på kaffeprodukter samt de faktorer som påverkar konsumenters val vid köp av kaffe. Arbetet utgår ifrån en kvalitativ metod med kvantitativa inslag. LÄS MER

  5. 5. Inverkan av impregneringssteget på alkaliförbrukning och delignifieringsgrad vid sulfatkokning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för kemivetenskap (CHE)

    Författare :Erik Nähl; [2015]
    Nyckelord :Kraft cooking; Eucalyptus; Impregnation stage; Pulp technology; Alkali consumption;

    Sammanfattning : The technique to produce pulp has improved and become more complex throughout the years. The purpose of pulping is to liberate the wood fibers and it can be done in two ways, either by chemically or mechanically separating the fibers. LÄS MER