Sökning: "Kontaktledning"
Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade ordet Kontaktledning.
11. Kontaktledningsavspänning - En jämförelse mellan fast och rörlig avspänning i spårvägsmiljö
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/LTH Ingenjörshögskolan vid Campus HelsingborgSammanfattning : By initiative from Sweco Rail, we have made a comparison between fixed and automatic tensioning devices for tramways to determine when there is an advantage to choosing an automatic device instead of a fixed solution. Main focus has been tramways in city environment, with extra focus on Gothenburg. LÄS MER
12. Beräkning av återmatad bromsenergi på Malmbanan
M1-uppsats, KTH/Data- och elektroteknikSammanfattning : Energi är en resurs som måste användas effektiv för att undvika onödig negativ miljöpåverkan och utgifter. Återmatning från nedåtgående malmtåg till uppåtgående malmtåg leder till en effektivisering i energiutnyttjande. LÄS MER
13. Analys av pantograf WBL 88
Kandidat-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)Sammanfattning : På uppdrag av Järnvägsgruppen på KTH skulle interaktionen mellan kontaktledning och pantograf simuleras och analyseras. Detta för att kunna presentera ett förbättrat konstruktionsförslag på pantografen som skulle leda till en jämnare kontaktkraft vid höghastighetsdrift, 300 km/h. LÄS MER
14. Driftstörningar relaterade till järnvägens kontaktledningssystem – begränsa och förebygga förseningar orsakade av strömavtagare och kontaktledning
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Utbildningar i HelsingborgSammanfattning : The number of reported errors on the catenary is relatively few in comparison with errors relating to the remaining parts of the railway system. This is an interesting fact, as errors linked to the catenary causes 30% of the total train delays. LÄS MER
15. Rapid Exchange Solution (RES) : En mekanisk omlastningslösning för horisontell överföring av containrar mellan olika transportmedel
M1-uppsats, Institutionen för ingenjörsvetenskap och fysikSammanfattning : Detta examensarbete genomfördes våren 2013 på Karlstads universitet där TD Rail & Industry i Västerås stod som uppdragsgivare. Projektet innefattade att kartlägga nuvarande omlastningslösningar av enhetslaster mellan järnvägstransporter och vägtransporter, och utarbeta en konceptuell omlastningslösning med fokus på att öka järnvägstransporternas flexibilitet gentemot vägtransporterna. LÄS MER